Justus Veenman: 'De tijd van achteroverleunen is voorbij'

De twintiger wil alles tegelijk, maar is doodsbang om te falen. Dat is het beeld van de twijfelende twintigers. Klopt dat beeld en is zo iemand wel bestand tegen een crisis? Justus Veenman, hoogleraar Economische Sociologie aan Erasmus School of Economics, licht dit toe in het Erasmus Magazine op 14 februari 2013.

Justus Veenman omschrijft de hoogopgeleide twintiger als iemand die 'worstelt met keuzes. Hij vraagt zich af wat hij wil. Wat hij kan. Persoonlijk, maar ook zakelijk. En wat hij moet laten zien om dat te bereiken. Substantiële vragen. Tijdens zijn studie denkt hij daar gek genoeg niet zo over na. Maar dan ineens is het zover,' aldus Veenman.

Uit een onderzoek blijkt dat de twintiger op zichzelf gericht, materialistisch en ondernemend is en bang om te falen. Volgens Justus Veenman komt dat doordat ouders heel beschermend zijn en doordat er geen 'standaardbiografie' is zoals vroeger (namelijk: leren, werken, rusten). Tegenwoordig moet iedereen het zelf uitzoeken.

Is dat erg? 'Het zorgt voor verwarring. Veel studenten hebben hun leven lang gehoord: je moet doen waar je gelukkig van wordt. Maar wat is dat? En hoe doe je dat? Je moet leuke dingen meemaken – behoeftes bevredigen, zo snel mogelijk – maar ook economisch succes realiseren. Een student van nu wil een actief sociaal leven en een goed salaris.'

Klik hier voor het artikel (EM)