Liesbeth Noordegraaf over filosoof en romanschrijver Ayn Rand

Liesbeth Noordegraaf over filosoof en romanschrijver Ayn

De omstreden filosofie van Ayn Rand geniet vandaag vooral in de VS in hoge kringen populariteit en is één van de belangrijkste inspiratiebronnen van het neoliberalisme. Hoewel Liesbeth Noordegraaf-Eelens, universitair docent aan Erasmus School of Economics, aanvankelijk ook wel wat bezwaren had tegen sommige ideeën, laat ze zien hoe het ethisch egoïsme van Rand relevant is en emanciperend werkt; we zijn verantwoordelijk voor ons eigen leven. Het gedachtegoed van filosoof en romanschrijver Ayn Rand wordt als vaak in de strijd gegooid bij het zoeken naar de oorzaak en oplossing van de economische crisis.  Liesbeth Noordegraaf-Eelens vraagt zich af of het beter zou gaan met de economie (en de wereld) wanneer we zouden leven volgens de filosofie van Rand of juist niet. Het egoïsme dat Rand predikt is volgens haar zowel redelijk als verraderlijk.

Romanschrijver en filosoof Ayn Rand (Sint-Petersburg, 1905 – New York, 1982) is met name in de Verenigde Staten bijzonder invloedrijk. Door haar jarenlange vriendschap met Alan Greenspan, maar vooral door haar roman ‘Atlas Shrugged’, verschenen in 1957, en door de lezers van Time Magazine  uitgeroepen tot het één na belangrijkste boek - de Bijbel stond op nummer één - van de twintigste eeuw. Rand streeft een laissez faire-kapitalisme na. Bemoeienis met de vrije markt is uit den boze. Rand ontkent dat haar filosofie – die ze objectivisme noemt – de samenleving zou verwoesten, vanwege doorgeschoten egoïsme.

Durf te denken is gemaakt in samenwerking met het Humanistisch Verbonden Brandstof.

• Klik hier voor een voorproefje op YouTube over wat Liesbeth Noordegraaf van Ayn Rand en haar ideeën vindt.
  • Klik hier voor het het TV-college bij de NPO, d.d. woensdag 18 september 2013.