Media wetenschapper Simone Driessen geïnterviewd over K-pop band BTS

Afgelopen zaterdag was de populaire Koreaanse boyband BTS in Nederland. Voor het eerst gaven zij een concert in de Ziggo Dome. Honderden jongeren stonden vroeg in de ochtend in de rij om een plekje te bemachtigen om de 7 jongens goed te kunnen zien. Voor deze gelegenheid interviewde de NOS en het Jeugdjournaal dr. Simone Driessen over fancultuur.

Driessen heeft al veel onderzoek gedaan naar fancultuur. Zij sprak met NOS en het Jeugdjournaal over BTS’ fancultuur en hoe zij voornamelijk een grote aanwezigheid online hebben. Fans gebruiken social media websites zoals Tumblr, Facebook en Twitter om up to date te blijven over de groep.

Zo maken de fans afspraken met elkaar om samen naar een nieuwe videoclip te kijken. Zij spreken ook een hashtag af. Op YouTube kijken ze de clip dan minimaal dertig keer. Zij doen dit met miljoenen waardoor BTS in de top blijft, en de fans ook.