Montae (9) kan zichzelf zijn op de universiteit

“Hier kan ik alles zeggen en vinden ze me niet raar”

Morela Kortstam kwam het afgelopen schooljaar met haar zoon Montae elke week vanuit Apeldoorn naar Rotterdam. Bij de Erasmus Universiteit Rotterdam volgde Montae de lessenreeks ‘Klasje op de EUR’ met als thema ‘De Toekomst’: “Ik zou wel willen weten of er buitenaards leven bestaat!”. De extra uitdaging heeft hem het afgelopen jaar heel goed gedaan.

Hoogbegaafd

Montae is hoogbegaafd. Dat weten Montae en zijn moeder nu, maar dat was niet even een makkelijke constatering. Sinds ze het weten, kunnen ze er wel rekening mee houden. Door hem extra uitdaging te geven, bijvoorbeeld. Toen zijn vorige basisschool die uitdaging niet bleek te kunnen bieden, kwamen ze via een digitale zoektocht naar passend onderwijs bij de Erasmus Universiteit Rotterdam terecht.

Montae kon al vroeg goed praten, herkende logo’s en leerde zichzelf lezen toen hij 3 jaar was. Hij wilde heel graag naar school. In groep 1 viel het de juf in de eerste week op dat hij heel goed kon vertellen en dat hij veel vragen stelde aan andere kinderen en de juf. “Een klasgenootje vertelde dat hij naar de dokter was geweest en Montae vroeg: ‘Naar de huisarts, of ben je naar het ziekenhuis geweest, naar een neuroloog misschien?’”.
Het was een heel rustig kind, maar in de klas was hij met zijn vragen eigenlijk juist heel aanwezig. Ook vond hij het lastig om op de andere kinderen te moeten wachten, als hij ergens al mee klaar was.

“Hoogbegaafd zijn betekent niet dat je hoog presteert”

Een heel traject

Achteraf gezien waren de signalen van hoogbegaafdheid er al heel vroeg. Toch was het een heel traject tot dit uiteindelijk uit een didactisch onderzoek bleek, vertelt zijn moeder. “Hoogbegaafd zijn betekent niet dat je hoog presteert.” Montae ging op school juist onderpresteren. Vanwege zijn opvallende gedrag moesten ze direct al veel op gesprek komen op school. “Ik durfde op een gegeven moment niet meer naar school om hem op te halen, want er was altijd wat. Dan zei ik tegen mijn moeder: ‘Mam, ga jij maar!’.” Een Intern Begeleider merkte op dat Montae een ontwikkelingsvoorsprong had. Morela: “Bij het consultatiebureau en op school dachten ze weleens dat we hem pushten, maar dat was helemaal niet zo”.

De school gaf aan dat Montae moeite heeft met automatiseren. Rekenen ging niet goed. Morela vertelt hierover: “De school was echt wel heel begaan met hem. Maar ze zitten in een systeem en kunnen daar niet van afwijken. De school was bezig met het gedrag en ik wilde weten waar het door werd veroorzaakt."                                                                                 

Wat Morela ook merkte, is dat er voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben eigenlijk minder hulp en minder aanbod is dan voor kinderen die juist extra hulp nodig hebben om mee te komen.

Museumweek
“Toen Montae ongeveer 5 jaar oud was, hadden ze op school ‘museumweek’. Hij kwam thuis en zei: ‘Mam, ik wil de Nachtwacht zien!’. Hij bleef maar vragen wanneer we erheen gingen. En ook bij de tentoonstelling op school, naar aanleiding van die museumweek, merkten we dat hij heel goed kon leren als het zijn interesse had. Hij zei: ‘Dat zijn de cirkels van Kandinsky, ken je die, mam?’ En toen ik ‘Nee’ zei: ‘Nee?! Ken je die niet?’ en hij vertelde heel gedetailleerd aan me hoe het zat. Uiteindelijk hebben we een museumjaarkaart aangeschaft en zijn we naar het Rijksmuseum gegaan. Montae had alles van tevoren al opgezocht. Hij zei: ‘Volg die groep Chinezen en Japanners maar, die gaan er vast heen’ en toen we voor de Nachtwacht stonden, kon hij me er heel veel over vertellen. Zo had ik nog nooit naar de Nachtwacht gekeken. En de omstanders die zeiden tegen mij: 'Wat doe jij dat knap!' Maar ik had het hem niet verteld.”

Zelf iets ondernemen

Morela dacht dat het in groep 3 wel goed zou komen, maar haar zoon was met zijn opdrachten erg snel klaar en ging dan bijvoorbeeld door de school zwerven. “Je wilt niet dat je kind iemand tot last is en bent bang dat het door de opvoeding komt. Maar je wilt ook dat hij ergens fijn zit. En in groep 3 dacht ik: nu moet ik zelf iets ondernemen.”

Ze liet door Renata Hamsikova (IEKU advies) een didactisch onderzoek doen, waar uitkomt wat Morela Kortstam inmiddels al wel vermoedde: haar zoon is hoogbegaafd: “Toen ik het rapport kreeg, zag ik al snel: dit wordt wel lastig voor de school om aan te bieden. Zo kwam ik na een lange zoektocht bij de Erasmus Universiteit terecht. Ik vond het fijn dat je hier niet hoeft te bewijzen welk IQ je kind heeft, dat dat niet het uitgangspunt is. Want het is echt niet alleen het cognitieve; Montae is juist heel creatief. Ik kwam bij de EUR terecht doordat er beperkt aanbod is, doordat er geen harde eis voor een bepaald IQ was en ook door de onderwerpen waar je hier uit kunt kiezen.”

Montae ging naar een andere basisschool. Morela: "Omdat 'traditioneel' onderwijs niet goed bij Montae past, is hij in 2021 overgestapt naar Jenaplanschool 'De Korf'. Er is veel overleg over een passend aanbod voor Montae. Ik hoefde de directeur en leerkrachten niet te overtuigen van het belang van deelname aan het klasje bij de EUR. Het was binnen een paar uur geregeld". 

“Ik zag de leerhonger weer bij hem”

Vinger in de lucht

Bij het openingscollege bij de Erasmus Universiteit was het heel anders dan op school. Montae mocht heel veel vragen stellen. Zijn moeder weet het nog heel goed: “Ik zag toen de leerhonger weer bij hem. Steeds die vinger in de lucht. Later zei hij ook: ‘Ik wil wel elke dag!’”. Ook de lessen daarna waren anders dan op school, legt Montae uit: “Hier wordt er een vraag gesteld en je mag er zelf over nadenken over wat je gaat doen en dan mag je het gelijk zelf gaan doen. Op school komt er eerst nog meer instructie. Dan moet ik wachten. Je leert ook samenwerken om iets te bouwen. Hier kan ik alles zeggen en ze vinden me niet raar”.

Wat Montae het leukste vond in het afgelopen schooljaar op de universiteit? “Onderzoeken of we naar Mars kunnen gaan en of er buitenaards leven bestaat. Dat zou ik wel willen weten. En vliegende auto’s!”

Over ons aanbod voor meer- en hoogbegaafde kinderen
Na een inspirerend openingscollege in zes lessen je eigen onderzoek opzetten! Dit kan bij het Erasmus Junior College, in een plusklas op de eigen school of samen met kinderen van andere scholen in een Klasje op de EUR. Speciaal voor de meer- en hoogbegaafde leerlingen in groep 6, 7 of 8 biedt dit programma intensief verrijkingsonderwijs. Ook is er het Erasmus Science Programme voor de plusleerlingen van VWO & HAVO 2 en 3. De kinderen worden intellectueel uitgedaagd en maken kennis met een andere denkwereld.
Onder begeleiding van een van onze, speciaal getrainde, student-docenten leren de kinderen hoe je een echt wetenschappelijk onderzoek opzet. Aan de hand van de onderzoekscyclus gaan de kinderen stap voor stap door een onderzoek en leren spelenderwijs academische vaardigheden als luisteren, argumenteren, vragen stellen en onderzoeken. Deze lessenreeksen bieden wij aan in de thema’s De Toekomst, Gaming, Rechten, Filosofie, Economie, Psychologie en Geneeskunde. (Montae volgde afgelopen jaar het thema ‘De Toekomst’.)
Meer informatie

Meer informatie

Het Wetenschapsknooppunt

Met prikkelend, stimulerend en onderzoekend onderwijs voor leerlingen tussen de 8 en 18 jaar streeft het Wetenschapsknooppunt EUR naar maximale talentontwikkeling. Hiervoor wordt de didactiek van onderzoekend leren gebruikt. Meer informatie

Gerelateerde content
Studentdocent Gao geeft uitleg

EUR-studenten geven les aan kinderen die net in Nederland zijn: “Ze leren om nieuwsgierig te zijn”

Bij het NIEUWsgierig-project geven EUR-studenten les aan kinderen die net in Nederland zijn. Het wordt georganiseerd door het Wetenschapsknooppunt.

Ruim vierduizend scholieren in contact met wetenschap

Het Wetenschapsknooppunt EUR biedt een breed pakket aan lesprogramma’s aan voor basisschoolleerlingen en middelbare scholieren en bereikte daarmee het afgelopen…
Gerelateerde links
Over het Wetenschapsknooppunt

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen