Neemt de staat de regie terug in de luchtvaart?

Het Financieele Dagblad

Vrijwel alle luchtvaartmaatschappijen verkeren in financiële nood en vragen overheden om staatssteun in een poging overeind te blijven tijdens de coronacrisis. De sector werd als eerste getroffen door het coronavirus en zal waarschijnlijk het langst last houden van de uitbraak. Ook luchtvaartmaatschappij KLM klopt aan bij de Nederlandse overheid voor steun. Ze krijgen al een forse subsidie op loonkosten, maar het bedrijf wil meer.

Kapitaalinjecties

Ook andere landen schieten te hulp. De Amerikaanse regering praat over een steunpakket van 50 miljard dollar voor grote maatschappijen zoals American en Delta. Air France zou al een akkoord hebben met Parijs over een staatsgarantie van 4 miljard euro op extra bankkrediet en ook Lufthansa heeft de overheid gevraagd om een kapitaalinjectie. Als de Nederlandse regering nu financieel bijspringt, zal dat voor langere tijd moeten, zegt Floris de Haan, senior onderzoeker in aeronautics bij de Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics van Erasmus School of Economics. Als ook andere maatschappijen worden gesteund, zullen de marges dun blijven en zal het jaren duren voordat leningen zijn terugbetaald.

Mogelijke oplossingen

Volgens de Haan is financiële steun van de overheid een goed idee als je van mening bent dat een nationale luchtvaartmaatschappij noodzakelijk is om direct verbonden te zijn met  andere economische centra. Een NS-model zou een optie zijn voor de toekomst, waarbij de luchtvaartmaatschappij een dienst levert in ruil voor een concessie en een vergoeding. Een andere oplossing is nationalisatie van de maatschappij, zoals in Italië is gebeurd met Alitalia. Zo’n publiek model staat echter op gespannen voet met het private model waar in de jaren tachtig voor is gekozen, stelt de Haan. Eenieder die vindt dat consolidatie van luchtvaartmaatschappijen belangrijk is en luchtvaart privaat wil laten opereren, zal daarom niet staan te springen op de overheidssteun.

 

Onderzoeker
Floris de Haan
Meer informatie

Het hele artikel van Het Financieele Dagblag kan hierboven gedownload worden, 7 april 2020.