Oefenrechtbank onderdeel lessen basisschool

Wat als er geen grondwet is? Wat is discriminatie en wat niet? Dat en meer komt aan de orde in de nieuwe lessenreeks voor het basisonderwijs over recht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Als afsluiting spelen de kinderen een rechtzaak na in een echte rechtbank. De lessenreeks gaat a.s. dinsdag samen met de andere lessenreeksen van start met een inleiding van economie-decaan prof.dr. Philip Hans Franses .

De Erasmus Universiteit verzorgt binnen het Wetenschapsknooppunt al jaren wetenschapslessen voor de basisschool en sinds kort ook voor middelbare school. Naast de lessenreeksen over filosofie, psychologie, geneeskunde en economie is er nu ook een lessenreeks over recht.

In de lessenreeks ‘Rechten’ worden de leerlingen ondergedompeld in de wereld van de rechtsgeleerdheid. De kinderen krijgen introducties en minicolleges over thema’s als grondrecht, strafrecht en contractrecht. Ook leren de kinderen hoe ze een pleidooi moeten voeren zoals een advocaat dat doet. Daarnaast wordt er met ze gepraat over vragen als: ‘Wat als er geen grondwetten zijn?’ en ‘Wat is wel of geen discriminatie?’

Aan de hand van verschillende voorbeelden leren de kinderen stapsgewijs te discussiëren, te argumenteren en moeilijke overwegingen te maken. Als klap op de vuurpijl zit er aan de lessenreeks een rechtbankbezoek vast, waarbij een volledige strafzaak nagespeeld wordt met kinderen in de rol van griffier, advocaat, verdachte en rechter.

Tilly Schildt, T (010) 408 27 14 E tilly.schildt@eur.nl