Online activisme tijdens de coronacrisis: succesvol of juist een sof?

Delia Dumitrica

Hoe vergaat het actiegroepen tijdens de coronacrisis? Zijn zij in staat om hun activiteiten goed voort te zetten op sociale media? En hoe kunnen we nieuw activisme dat juist tijdens de coronacrisis ontstaat, zoals #ikdoenietmeermee, duiden? Luister naar de nieuwe aflevering van EURcast met dr. Delia Dumitrica, universitair docent Political Communication.

Het hele verhaal van wetenschapper Delia Dumitrica is te beluisteren op Spotify

Dumitrica heeft de afgelopen tijd onderzoek gedaan naar #FridaysforFuture, de klimaatbeweging van jongeren geleid door Greta Thunberg. Hoe worden hun activiteiten beïnvloed door de coronamaatregelen? In plaats van te staken op straat gingen de jongeren digitaal in staking en postten hiervan foto’s op social media, waarin vrienden worden getagd. Dumitrica zag hier iets bijzonders gebeuren: er werd door de beweging gaandeweg minder gepost over activisme en meer over community building.

Minder succes tijdens crisis

Hoe het verging met het algemene succes van de beweging vindt Delia Dumitrica lastig te duiden. Volgens haar lijkt het er in ieder geval op dat er minder media-aandacht is tijdens de coronacrisis voor de activiteiten van #FridaysforFuture dan voor de crisis. Dumitrica vervolgt haar verhaal met dat het sowieso erg lastig is voor activisten om via social media een publiek te bereiken dat ze nog niet kennen: "We praten vaak tegen dezelfde mensen." Dit wordt verergerd door de coronacrisis en de (on)mogelijkheid om buiten op straat activiteiten te ontplooien

#ikdoenietmeermee

De controversiële campagne #ikdoenietmeermee is volgens haar ook een vorm van burgerparticipatie, ook al is ze het niet eens met de doelen van de campagne. Het gaat hier namelijk wel om een groep burgers die een bepaalde visie en zorgen heeft, en politieke besluitvorming probeert te beïnvloeden. “Wat ik hier interessant vind is: wat brengt burgers tot een punt waarop ze het gevoel hebben dat ze deze zaak moeten steunen?" zegt ze. "Wat kunnen we leren van hun zorgen of misschien ongelijkheden die uit deze steun voortkomen?" Een paradox die Dumitrica hier signaleert is dat het doel van sommige actiegroepen juist is om minder democratie en participatie te bewerkstelligen, hoewel ze daar dus zelf wel gebruik van maken.

Universitair Docent