Paraboolvluchten, antidepressiva en uitkeringen in Studio Erasmus

Studio Erasmus

Wat gebeurt er met je evenwichtsorgaan bij gewichtsloosheid? Waarom is het zo moeilijk om de juiste antidepressiva te vinden? En zijn uitkeringen erfelijk? Dat komt langs in Studio Erasmus op dinsdag 12 december, de maandelijkse talkshow van de Erasmus Universiteit in de Rotterdamse Schouwburg.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op dinsdag 12 december 2017 in de Rotterdamse Schouwburg, staan o.a. op het programma:

• Wat gebeurt er met je evenwichtsorgaan bij gewichtsloosheid? En waarom is dat belangrijk voor ruimtemissies naar Mars? Studenten en onderzoekers van team VESTAND ervoeren het aan den lijve tijdens een week lang paraboolvluchten maken in Frankrijk.
  • Waarom is het zo moeilijk om de juiste antidepressiva te vinden? - Psychiater Roos van Westrhenen en klinisch chemicus Ron van Schaik over personalized medicine en hun Polikliniek Farmacogenetica waar ze - bij wijze van proef - psychiatrische medicatie baseren op het DNA-profiel van de patiënt.
  • Zijn uitkeringen erfelijk? - Econoom Anne Gielen onderzocht de mate waarin kinderen van arbeidsongeschikte ouders zelf ook een uitkering krijgen (en wat de overheid daaraan kan doen).
  • Is de Rotterdampolis wel zo’n goed idee? - Erik Schut (hoogleraar Economie van de Gezondheidszorg) over de hoogte van het eigen risico, afkalvende solidariteit en het voornemen om een gemeentelijke zorgverzekering voor lage inkomens toegankelijke te maken voor iedereen.

En live muziek van JET.

Over Studio Erasmus

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton en Theater Rotterdam. Presentatie: Geert Maarse.

Dinsdag 12 december 2017, 20.30 – 21.45 uur (inloop met livemuziek vanaf 20.00 uur), Foyer Theater Rotterdam (locatie Rotterdamse Schouwburg). Toegang gratis, reserveren aanbevolen.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 4081216 of press@eur.nl