Peter Kavelaars geeft lezing over belastingontduiking

Een aantal fiscale ontwikkelingen, zoals het tegengaan van belastingontduiking door multinationals, stond onlangs centraal tijdens lezingen van Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics. De lezingen werden georganiseerd door Deloitte Dutch Caribbean en vonden plaats in la Belle Alliance bij het Avila Hotel in Willemstad (Curaçao) en in Oranjestad op de Universiteit van Aruba. In deze lezingen ging Kavelaars uitgebreid in op de wijze waarop het ontwijken van belastingen door vooral internationale ondernemingen kan worden bestreden.

‘Wat betreft de EU is er een aantal belangrijke initiatieven. Te denken valt aan een enorme uitbreiding van de internationale gegevensuitwisseling tussen de lidstaten. Deze informatie-uitwisseling zal voortaan automatisch plaatsvinden en strekt zich uit tot allerlei soorten inkomsten, zoals vermogensinkomsten, arbeidsinkomsten maar ook ‘rulings’ die door overheden zijn overeengekomen met ondernemingen. “Een steun in de rug bij dit alles is dat de G-20 achter de voorstellen staat en die dus sterk propageert. We moeten afwachten wat er allemaal van terechtkomt, maar dat er uiteindelijk ingrijpende veranderingen plaatsvinden, staat wel vast.’  Aldus Kavelaars

Klik hier om het volledige artikel te lezen in het Antilliaans Dagblad, d.d. 20 augustus 2015.

Klik hier om het volledige artikel te lezen in het Antigoe Nieuws, d.d. 29 augustus 2015.