Peter Kavelaars over fraude met persoonsgebonden budgetten

Nederland heeft te veel voorzieningen om goede controle te kunnen uitoefenen als het gaat om persoonsgebonden budgetten. Zeventig procent van de vijf miljoen huishoudens in Nederland ontvangen minimaal één toeslag (bijvoorbeeld huurtoeslag, zorgtoeslag of kinderopvangtoeslag). Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, geeft zijn visie op de fraude omtrent deze sociale regelingen op NU.nl op vrijdag 10 mei 2013.

'Het systeem is te royaal. Er gaat 10 miljard in om. Maar linksom of rechtsom betalen we die natuurlijk zelf via belastingen. Als je de regelingen inperkt en aan een kleinere groep verstrekt, wordt het moeilijker m de controle te omzeilen. Nu is er veel te weinig capaciteit om oneigenlijk gebruik tegen te gaan, dan werk je dat vanzelf in de hand,' aldus Kavelaars.

Klik hier voor het gehele artikel.