Statement College van Bestuur met betrekking tot ongewenst gedrag

SYNC aso gedrag
Nadine Shaabana - Unsplash

De recente actualiteit rond grensoverschrijdend gedrag noopt ons om ons nogmaals uit te spreken dat wij als Erasmus Universiteit Rotterdam zulk gedrag nooit zullen accepteren.

Vanuit onze kernwaarden staan wij als universiteit voor een plezierig, veilig en gezond werk- en studieklimaat. Iedereen is dan ook verantwoordelijk voor goede omgangsvormen. Desondanks kunnen studenten, medewerkers en onderzoekers in aanraking komen met gedrag van anderen dat zij als ongewenst ervaren.

Ongewenst gedrag is een breed begrip waar agressie, geweld, pesten, (seksuele) intimidatie, treiteren en discriminatie onder vallen. Op onze universiteit mag hier absoluut geen ruimte voor zijn. Op alle niveaus, van het college van bestuur tot aan de werkvloer van onderwijs en onderzoek, moeten wij die boodschap uitdragen. Wij zien het als belangrijke opdracht om bij vermeend ongewenst gedrag zo adequaat mogelijk te handelen.

Zie ook Gezond & Veilig Werken (intranet, toegankelijk voor medewerkers) en Vertrouwenspersonen (intranet, toegankelijk voor studenten).

Op onze website is ook meer informatie te vinden over integriteit en over waar je terecht kunt als je ongewenst gedrag ervaart.