Student meets city

Studenten krijgen een stadstour tijdens de Eurekaweek
Nieuwe studenten leren stad kennen tijdens Eurekaweek

Traditiegetrouw stroomt Rotterdam deze maand weer vol met nieuwe studenten. De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) ontvangt op 19 augustus ā€“ tijdens de Openingsceremonie van de Eurekaweek in Ahoy ā€“ een recordaantal van ruim vierduizend studenten. Om de kersverse studenten een flitsende start te geven, zet de Rotterdam Make It Happen-merkalliantie en in het bijzonder de Gemeente Rotterdam ruim honderd getrainde stadsgidsen in om hen de tofste hotspots van onze mooie stad te laten zien.

Thuis in Rotterdam

Het leven van veel nieuwe EUR-studenten verandert ingrijpend aan het begin van het collegejaar. Nieuwe studie, nieuwe studiegenootjes, nieuwe campus, nieuwe kamer, nieuwe stad en voor sommigen zelfs een nieuw land. Er komt veel op ze af. Dat iedereen zich dan goed- en thuis voelt vindt de Erasmus Universiteit heel belangrijk. Niet alleen op de campus, maar ook in de stad Rotterdam. Daarom organiseert de universiteit, samen met haar Make It Happen-partners, op 19 augustus een uitgebreide stadstour voor alle nieuwe bachelor- en masterstudenten. Om te laten zien hoe divers Rotterdam is en om ze kennis te laten maken met de Rotterdamse Make it happen-mentaliteit. Een plek waar iedereen met ambitie welkom is, en zijn of haar droom graag wil realiseren.

Stadstour

Getraind en al staan de stadsgidsen op tachtig Rotterdamse hotpots klaar om de nieuwe studenten te verbluffen met al het moois dat Rotterdam te bieden. Van de Laurenskerk tot aan de Kop van Zuid en van de hippe Zwaanshals in Noord tot aan de befaamde ā€˜Kabouter Butpluggā€™ā€¦ Geen plek in Rotterdam blijft onbezocht. Om de routes overzichtelijk te houden zijn ze onderverdeeld in Markthalkwartier,Ā Rondje Centrum, Van de Poort naar Noord,Ā Bruggentour, Kop van Zuid en Scheepsvaartkwartier/Museumpark. De stadsgidsen zijn medewerkers van Tourist information, Rotterdam festivals, Cruiseport, Rotterdam Philharmonisch orkest, Rotterdam Airport en gemeente Rotterdam.

Bekende iconen en verborgen parels

We kennen allemaal de Euromast, de Kubuswoningen, het Centraal Station en de Markthalā€¦ En natuurlijk zijn deze bekende iconen belangrijke ingrediĆ«nten van de tour, en vormen ze ā€“ niet voor niets ā€“ de identiteit van Rotterdam. Maar, de tour deelt ook de minderbekende weetjes en pareltjes van de stad. Zoals waar het geboortehuis van Erasmus stond, het Brancoplein, de verborgen tuin van Schoonoord en het verhalenhuis. Natuurlijk is ook rekening gehouden met de doelgroep en wordt er stilgestaan bij verschillende uitgaansgelegenheden in Rotterdam, zoals Biergarten, Plan C en de Oude Haven.

Donā€™t get crazy

De Make It Happen Tour betekent niet passief luisterenā€¦ Nee. Studenten komen zelf ook in actie met de ā€˜Crazy44 Gamesā€™, waarin zij 44 uiteenlopende fotoopdrachten moeten uitvoeren. Met opdrachten alsĀ ā€œMaak een selfie met een kassiĆØreā€, ā€œMaak een menselijke piramideā€Ā ofĀ ā€œLaat je toewijding aan Feyenoord zienā€Ā moeten studenten uit hun comfortzone komen en meteen met elkaar samenwerken. Tegelijkertijd leveren hun inspanningen mooie promotiebeelden op, omdat de fotoā€™s worden gedeeld op Instagram! Nieuwsgierig? Check: #Eurekaweek #Makeithappenrotterdam #StartyourAdventEUR.

De stadstour is onderdeel van hetĀ EurekaweekĀ programma, de introductieweek voor nieuwe studenten van de EUR, die vier dagen duurt.

Dit artikel verscheen eerder op Make it Happen.