Super Dark Times | IFFR Film Special

Super Dark Times

In januari 2018 is het weer zover: het International Film Festival Rotterdam barst weer los. Als opwarming hiervoor vertoont ESN-Rotterdam en SG op woensdag 13 december de film Super Dark Times. Dit is een van de top-films van afgelopen editie. Highschool meets Stranger Things.

Een afschuwelijk ongeval verandert beste middelbare schoolvrienden Zach en Josh in vijanden. Deze ambitieuze thriller speelt zich af in de Amerikaanse suburbia van de vroege jaren negentig, het pre-Columbine-tijdperk. Een verfrissend debuut, dat de grenzen opzoekt tussen adolescentie en volwassenheid, moed en angst, en goed en kwaad.

In het sociale mijnenveld dat middelbare school heet, hebben Zach en Josh in ieder geval elkaar. De tieners groeien op in een lommerrijke, Amerikaanse buitenwijk in de jaren negentig, waar zaken als Clinton, doorknoopjurken en Nirvana op de achtergrond figureren. De populariteitsqueeste, rondhangen, verliefdheden en zoeken naar kicks zijn er dagelijkse kost. Op een dag voltrekt zich een traumatisch ongeluk in de vriendengroep. De gebeurtenis drijft een wig tussen de eerder onafscheidelijke Zach en Josh. Overdag probeert Zach zich zo normaal mogelijk door het leven te slaan, ’s nachts bevindt hij zich tussen natte dromen en nachtmerries. Zijn bestaan wordt steeds ingewikkelder en, zo blijkt in deze thriller, steeds gevaarlijker.

Regie Kevin Phillips

Woensdag, 13 december 2017, 20:00, Erasmus Paviljoen