Terugblik: Studio Erasmus december

Een terugblik op Studio Erasmus van 11 december: over een duurzaam 2019, muziek als medicijn en de 'depressie-epidemie'.

Studio Erasmus gemist op dinsdag 11 december? Geen nood, terugkijken kan via het speciale YouTube-kanaal.

Daar vind je zowel de meest pakkende fragmenten uit de interviews als de interviews in zijn geheel. In december stonden op het programma:

– Oncoloog Arjen Joosse vertelt over de Nobelprijs voor de Geneeskunde, die uitgereikt werd aan de Amerikaan James Allison en de Japanner Tasuku Honjo voor hun werk op het gebied van immuuntherapie. Wat betekent dit voor de kankerpatiënten in zijn behandelkamer?

- Jurist Liesbeth Enneking en industrieel ecoloog Arnold Tukker stippelen de route uit naar een sweatshop-vrije wereld, belastingen op CO2-opslag en een echte - hoognodige - systeemverandering. Een duurzaam 2019!

- Onderzoeker Marianne van der Heijden promoveerde onlangs op onderzoek naar 'muziek als medicijn'. Er zijn al jaren aanwijzingen dat muziek invloed heeft op de hersenen, op angst, stress en pijn. Maar nu is er ook bewijs. Kinderen die een operatie ondergaan ervaren minder pijn en angst als zij naar muziek luisteren dan kinderen die niet naar muziek luisteren.

- En: hoe kan Rotterdam het beste reageren op de 'depressie-epidemie'? - Mini-stadscollege door filosoof Bert van den Bergh i.s.m. Vers Beton.

Over Studio Erasmus

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met Studium Generale, Vers Beton, Erasmus Magazine en Theater Rotterdam. Mede mogelijk gemaakt door Erasmus Trustfonds. Presentatie: Geert Maarse.