Tevredenheid over Food Plaza en supermarkt

Food plaza op Woudestein

Studenten en medewerkers zijn tevreden over de Erasmus Food Plaza en de SPAR supermarkt op de campus. Dat blijkt uit een enquête onder meer dan 500 gebruikers van deze voorzieningen. Bijna alle aspecten scoorden ‘ruim voldoende tot uitstekend’ en haalden daarmee de norm van een 7 of hoger. Er zijn ook verbeterpunten. De studenten willen meer duurzame oplossingen zien voor het gebruik van bestek en verpakkingen en nog meer variatie in het (gezonde) aanbod.

Eind vorig jaar vroeg de universiteit studenten, medewerkers en bezoekers naar hun beleving van de Food Plaza en de SPAR supermarkt. Het ging daarbij om acht aspecten, zoals: zijn deze voorzieningen passend voor een internationale universiteit? Passen ze bij een duurzame campus? En hoe zit het met de informatievoorziening, netheid en hygiëne?

Norm gehaald

Uit de enquête blijkt dat veruit de meeste aspecten van Food Plaza en supermarkt die hoge norm halen: zes van de acht (zie tabel). Met name buitenlandse respondenten (internationale studenten) waarderen de Food Plaza.

Score*

7 of hoger

Passend bij een internationale universiteit

7 of hoger

Passend bij een duurzame campus

Onvoldoende

Gezonde keuze mogelijkheid

Onvoldoende

Informatie over producten, prijzen en openingstijden

Netheid, hygiënisch en schoon

7 of hoger

Sfeer en uitstraling algemeen zitgebied

7 of hoger

* De EUR hanteert daarbij een minimale norm van een ‘7’ op een 10-puntsschaal. Praktisch gesproken komt dat erop neer dat in totaal meer dan de helft van het aantal respondenten ‘ruim voldoende’, ‘goed’ en ‘uitstekend’ invult.

Duurzaamheid

Helaas halen de aspecten ‘Passend bij een duurzame campus’ en ‘Gezonde keuze mogelijkheid’ nog niet de norm. Ze worden beide met een onvoldoende beoordeeld.

Dat geluid sluit aan bij de grote vraag die we momenteel zien naar duurzame, vegatarische en vegan producten. Respondenten geven aan meer gezonde keuze mogelijkheden te willen hebben. Ook vinden ze het belangrijk dat er duurzaam wordt omgegaan met producten (minder gebruik van plastics en wegwerpmiddelen).

Exploitanten geven aan het menu reeds aangepast te hebben op bovenstaande wensen. Ook is er bijvoorbeeld al bioplastic ingevoerd. Wellicht dat respondenten daar nog onvoldoende weet van hebben.

De universiteit streeft naar een duurzame campus; daarom zal ze zich richting exploitanten blijven inzetten voor duurzame en gezonde producten.