Van gedwongen vaccinatie is geen sprake, volgens André den Exter

Wanneer mag je inbreuk maken op iemands lichamelijke integriteit? Dat is de vraag die boven de samenleving hangt nu het volop gaat over verplichte vaccinatie. Gezondheidsjurist André den Exter van Erasmus School of Law praat hierover in de talkshow Studio Erasmus.

"Je wordt niet beetgepakt en gevaccineerd, dat is een belangrijk verschil"

"Als je het hebt over dwang juridisch gezien, dan pak je iemand beet tegen z’n wil en vaccineer je ‘m dan. Dat is dwang. Dat is nu niet aan de orde," zegt Den Exter. Hij legt uit dat als iemand niet een restaurant of sportschool binnen mag komen zonder QR code, dit kan aanvoelen als dwang. Vooralsnog heeft men hierbij zelf de keuze om zich te laten vaccineren of niet.

Volgens Den Exter gaat het bij de vaccinatiediscussie vooral om: is er een wettelijke grondslag? En is iemand die zich niet laat vaccineren een gevaar voor de samenleving? Dat is op dit moment nog niet het geval volgens hem, maar dat kan op termijn wel zo worden. Toch focust hij graag op de alternatieven: "Men moet altijd uitgaan van het minst ingrijpende alternatief. Denk hierbij aan isolatie, quarantaine en mondkapjes. Zolang deze mogelijkheden er zijn kan er niet gepraat worden over een verplichte vaccinatie." Den Exter vindt dat, indien code zwart aan de orde is, er overwogen kan worden om voor bepaalde doelgroepen en categorieën vaccinatie te verplichten, denk aan zorgmedewerkers en de brandweer.

"Veel mensen denken vooral aan 'ikke, ikke, ikke' en: 'Het is mijn lijf, mijn beslissing'"

Collectief gezondheidsbelang

Den Exter vindt dat mensen in Nederland teveel aan zichzelf denken: "Lichamelijke integriteit is een gegeven en hartstikke belangrijk. Maar er kunnen omstandigheden zijn, waar het publieke belang en vooral het collectieve gezondheidsbelang, het rechtvaardigt om inbreuken te maken. Dit geeft ook wel aan dat we helemaal niet met het collectief gezondheidsbelang bezig zijn."

Gezondheidsjurist André den Exter over de inbreuk op lichamelijke integriteit - Studio Erasmus

Onderzoeker