Voorbereidend Jaar Erasmus helpt Gurgen Safaryan zijn weg naar een betere toekomst te vinden

Campus Woudestein
Gurgen Safaryan

Armeense student Gurgen Safaryan heeft net zijn Voorbereidend Jaar Erasmus  voor vluchtelingstudenten achter de rug. Dit speciale traject voor vluchtelingstudenten biedt een kans op een betere toekomst. Hoe heeft Gurgen dit traject ervaren en wat zijn zijn plannen voor de toekomst? Gurgen: "Het was precies wat ik nodig had en ik was geschokt door de steun van het team, op een positieve manier!"

Gurgen Safaryan woont nu acht jaar in Nederland en heeft een Nederlands paspoort. Oorspronkelijk komt hij uit Armenië. Daar studeerde hij Farmacologie, nadat hij met hoge cijfers was geslaagd voor de middelbare school. Hij werkte veel aan internationale projecten, bijvoorbeeld over mensenrechten, waarvor hij ook West-Europa bezocht. Nadat hij naar Nederland kwam, werden zijn diploma's op havo-niveau ingeschaald.

Voorbereidend jaar Erasmus

"Na wat onderzoek te hebben gedaan kwam ik achter het voorbereidingsjaar voor vluchtelingstudenten aan Erasmus Universiteit Rotterdam", vertelt Gurgen. "Het was precies wat ik nodig had, want ik wilde heel graag aan een universiteit studeren. Wat wiskunde, economie en ook taalvaardigheid in zowel Engels als Nederlands." Het was niet makkelijk voor hem om in te stromen. Omdat hij boven de dertig is, had hij geen recht op studiefinanciering (net als Nederlandse studenten). Na gesprekken met de gemeente Rotterdam ging men akkoord met een deeltijdstudie na het voorbereidend jaar, zodat hij naast zijn studie kan werken.

Het Voorbereidend Jaar Erasmus, onderdeel van Language & Training Centre (LTC),  is bedoeld om gevluchte studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op een opleiding in het hoger onderwijs. Naast het staatsexamen II en de overige onderdelen van de inburgeringsexamens, wordt er veel aandacht besteed aan de beheersing van de Engelse taal, wiskunde en specifieke computer- en studievaardigheden. Het programma wordt in april afgerond met toelatingsexamens.

Gurgen Safaryan II

"Ik voelde echt een band zoals je die hebt met een vriendschap of familie. Dat had ik lang niet meer meegemaakt"

Steun betuigen

Hoe heeft Gurgen het jaar ervaren? "De steun van Kevin en Linda, die de groep begeleiden, was geweldig. Ik schrok er eigenlijk wel van. Ook de taaldocenten, zij zijn er 150% voor je en dat heb ik nog nooit meegemaakt." Gurgen is ook zeer te spreken over de steun die de groep van elf studenten onder elkaar toont: "Toen ik erg ziek was vanwege een infectie en ik uiteindelijk naar het ziekenhuis moest, schreef ik een berichtje naar de groep. Binnen een paar minuten reageerden veel van hen. Iemand ging met me mee naar de eerste hulp en anderen haalden medicijnen op die ik nodig had in een ziekenhuis aan de andere kant van de stad. Het jaar doorbrak een aantal stereotypen voor mij. Ik voelde echt een band zoals je die hebt met een vriendschap of familie. Dat had ik lang niet meer meegemaakt."

Er waren ook wat minder prettige ervaringen. "De meerderheid van de groep spreekt Arabisch en soms waren er communicatieproblemen omdat ze in hun moedertaal spraken. Maar nu spreken we meer Engels, hoewel we eigenlijk meer Nederlands zouden moeten spreken", zegt Gurgen. Hij vond de online colleges ook moeilijk, vooral bij wiskunde. "En we vonden de focus op zaken als presentatievaardigheden te veel. We hadden het idee dat we dat soort dingen al wisten, maar het bleek dat we nog niet genoeg wisten. Ook had ik moeite met het schrijven van motivatiebrieven, dat heb ik nog steeds."

Gurgen Safaryan II

"Veel internationale studenten staan er alleen voor. Niet alleen vluchtelingen, maar alle internationale studenten"

Gurgen Safaryan

Moeilijk integreren in het Nederlandse studentenleven

En hoewel de groep zich ontwikkelde tot een hechte groep waarin men klaarstaat voor elkaar, heeft Gurgen wel het gevoel dat het als buitenlander erg moeilijk is om te integreren in het Nederlandse studentenleven. "Veel internationale studenten staan er alleen voor. Niet alleen vluchtelingen, maar alle internationale studenten. We voelen ons niet verbonden met de Nederlandse studenten of het grote studentenleven. Dat had ik niet verwacht en er zou een organisatie moeten zijn die internationale studenten helpt om meer te integreren."

Bedrijfskunde of Bestuurskunde

Gurgen wilde na het voorbereidend jaar beginnen met International Business Administration (IBA) hier aan onze universiteit. Maar de toelatingsexamens in het Erasmus Voorbereidend Jaar worden in april afgenomen, na de aanmeldingsdeadline voor IBA. "Ook al is het dezelfde universiteit, er worden geen uitzonderingen gemaakt. Dat verbaasde me en maakte me boos, zeker na alle steun die ik tijdens het jaar heb gekregen." Hij heeft zich nu aangemeld voor Bedrijfskunde en Bestuurskunde en hoopt zeer binnenkort bevestiging te krijgen dat hij is toegelaten. "Ik heb altijd al een eigen bedrijf willen hebben. Misschien begin ik wel een online winkel, ga ik werken als consultant of ben ik betrokken bij een NGO zoals Amnesty. Maar dat hangt ook allemaal af van mijn gezondheid. Ik heb een niertransplantatie gehad, dus het zal niet makkelijk voor me zijn. Maar ik zie mezelf mensen helpen die hier hun leven beginnen. Zoals Kevin van der Poel dat doet, hij staat altijd voor ons klaar."

Het Voorbereidend Jaar Erasmus wordt aangeboden door Erasmus Universiteit Rotterdam, in samenwerking met het UAF.