Wat zijn edubadges en waarvoor worden ze uitgereikt?

Meer informatie in het kader van het Pre Academic Programme
Overzicht Campus Woudestein en de skyline van Rotterdam.
Studenten aan tafel
Andy Troy

Rowan Huijgen, programmamanager van het Pre Academic Programme, bespreekt wat edubadges zijn en hoe ze geïmplementeerd kunnen worden in een programma zoals PAP. Lees meer over de toepassingen en voordelen van edubadges, en misschien raak je wel geïnspireerd om er een aan te vragen voor jouw activiteit!

Misschien heb je al gehoord over edubadges en ben je bekend met het concept, of misschien ben je de term nog niet eerder tegengekomen. Edubadges is het platform voor digitale certificaten van het Nederlandse hoger onderwijs. Met deze badges kan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) medewerkers en studenten belonen voor het deelnemen aan en succesvol afronden van extracurriculaire activiteiten die van toegevoegde waarde zijn voor onze community.

Erasmus University Rotterdam - Jonathan van Rijn

Edubadges in de context van PAP

Het Pre Academic Programme (PAP) is een trainingsperiode die aankomende eerstejaars studenten voorbereidt op een succesvolle reis bij EUR. In groepen worden zij begeleid door een teamcaptain die zelf aan EUR studeert. Deze is hun contactpersoon tijdens en na het programma. "De studenten die teamcaptains worden, verdienen veel lof voor alle support die ze onze nieuwe studenten bieden, door hard te werken tijdens en zelfs na het PAP", legt Rowan uit. Om die reden is Rowan enthousiast om te beginnen met het uitreiken van edubadges aan de teamcaptains "We willen hen de kans geven om edubadges te verdienen om hen te belonen voor al het harde werk."

Hoe werkt het?

Een edubadge wordt uitgereikt aan een student of medewerker (in het onderwijs) via het SURF edubadge platform. Ze worden gebruikt in het tertiair onderwijs in heel Nederland. Medewerkers van EUR die verantwoordelijk zijn voor extracurriculaire activiteiten van studenten of activiteiten die het onderwijs verder verrijken, kunnen op het platform de ontwikkeling van een badge aanvragen die bij die activiteit hoort. Bij goedkeuring wordt deze badge dan ontwikkeld en krijgt een plek in de catalogus op het platform.

De medewerker die verantwoordelijk is voor deze activiteit kan de badge op het platform uitreiken aan studenten of medewerkers in het onderwijs na succesvolle afronding van de activiteit. Ontvangers van de badge kunnen deze vervolgens delen met hun netwerk via sociale media zoals LinkedIn. EUR-medewerkers of studenten die een nieuwe edubadge willen ontwikkelen, moeten een aanvraag indienen via MyEUR en hierin de activiteit en ontvangers specificeren. Dit wordt vervolgens gecontroleerd met de edubadge-coördinator van hun faculteit.

Wat is de toekomst?

Het edubadges-project is een samenwerking tussen faculteiten van de EUR, M&C, HR, Risbo en de CLI. De CLI hoopt dat er in de toekomst edubadges beschikbaar komen voor alle faculteiten en organisatieonderdelen van EUR, voor het brede scala aan activiteiten waaraan zowel medewerkers als studenten deelnemen die de Erasmiaanse waarden uitdragen. Het PAP is een geweldig project om edubadges aan te bieden, waardoor studenten de welverdiende erkenning krijgen voor hun harde werk. "We hadden niet eerder iets vergelijkbaars in het PAP", zegt Rowan, "en we zijn erg blij dat we nu de mogelijkheid hebben om studenten te belonen en hen te laten zien dat hun harde werk een betekenisvolle impact heeft op de EUR-gemeenschap."

Als dit je interesse in edubadges gewekt heeft en je ze wilt invoeren of aanvragen, of als je er nog vragen over hebt, kijk dan op deze pagina of neem contact op met Bram van Essen (bram.vanessen@eur.nl).