“We zorgen dat vacatureteksten voor vrouwen en mannen even interessant zijn”

Mark Baas

Mark Baas is projectleider werving en selectie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Eén van zijn taken is wervingsprocedures professionaliseren, en ze vrijhouden van alle vormen van (onbewuste) discriminatie.

Wat is jouw taak precies?

“Ik ben op 1 september gestart bij werving en selectie binnen HR. Mijn taak is verdeeld in drie subdoelen. Het eerste is de wervingsprocedures professionaliseren en zorgen dat deze op verschillende faculteiten gelijk gaan lopen. Eén van de dingen die hierbij belangrijk worden, is het bias free werven. Iedere wervingsprocedure begint met een vacaturetekst. Uit onderzoek blijkt dat sommige woorden meer mannen of juist meer vrouwen aanspreken. Op deze zogenaamd ‘mannelijke’ woorden zoals ‘competitie’ of ‘ambitieus’, reageren vrouwelijke kandidaten minder snel. Hoe kunnen we vacatureteksten schrijven op een manier dat ze voor iedereen aantrekkelijk zijn? Ook willen we zorgen dat aan iedere kandidaat in een gesprek dezelfde vragen worden gesteld. Uiteraard hebben we ook aandacht voor vragen die je niet mag stellen – het is bijvoorbeeld bij wet verboden aan een vrouw te vragen of ze van plan is om zwanger te worden."

Hoe ondersteunen jullie verder het bias free werven?

"Katarina Putnik, van HR en het Diversity Office, heeft een toolkit gemaakt voor divers en inclusief werven. Een tip hieruit is zorgen dat het team van interviewers ook divers is. Ik heb met alle faculteiten en diensten gesproken, deze onderwerpen leven bij iedereen. Iedereen is bereid om mee te werken. Op deze manier kunnen we zorgen dat we de beste personen selecteren.

Verder gaan we nog een digitale omgeving aankopen waarin we gemakkelijker sollicitaties en CV’s kunnen vergelijken. En er komt meer aandacht voor employer branding: wat is het imago van de EUR en hoe zorgen we dat de toestroom van goede kandidaten blijft bestaan?”

Hoe wil de EUR bekend staan?

“De strategie is onze kapstok. Dus impact, duurzaamheid en excellent onderwijs zijn belangrijk. Daarnaast is deze universiteit een heel leuke, inspirerende omgeving. Ik heb zelf hier gestudeerd, dus ik kende de organisatie al. Ik vind het mooi dat ik via mijn werk een bijdrage kan leveren aan wetenschappelijk onderzoek en dus aan positieve impact in de wereld.”

Gaat werving en selectie anders, of moeilijker, in deze tijd?

“De meeste vacatures worden zonder al te veel problemen ingevuld. In de gesprekken die ik heb gevoerd, ben ik geen grote ‘corona-problemen’ tegengekomen. Voor sommige vacatures komen er nu zelfs meer sollicitanten, en vooral meer vanuit het buitenland. De gesprekken verlopen voornamelijk digitaal, dat is natuurlijk anders. Een deel van de charme van het werken voor de universiteit is natuurlijk de levendigheid op de campus met alle studenten en medewerkers. Het is jammer dat dat is weggevallen, maar daarmee heeft iedereen te kampen.”

Op welke manier heb je bij deze baan te maken met de aanpak van werkdruk?

“Ook wij hopen bij te dragen aan werkdrukvermindering, door de dienstverlening verder te professionaliseren. Een voorbeeld: ik sprak laatst met een faculteitsmedewerker die meer dan 300 reacties had gekregen voor een openstaande PhD-vacature. Deze collega moest de kandidaten vervolgens handmatig in een Excel bestand zetten en beoordelen. Met de digitale omgeving die we gaan aanschaffen, hopen we dit soort handwerk in de toekomst te kunnen voorkomen.”

• “Wij willen dat iedereen die werkt voor de Erasmus Universiteit het beste uit zichzelf kan halen.” Lees hier het interview met dr. Roos Schelvis over werkdruk.
• Dr. Daantje Derks praat over herstellen van werkstress in coronatijd.
• Zelf graag een baan op de universiteit? Vacatures zijn hier te vinden.