Wetenschappers EUR op EUREKA! Festival

Een aantal wetenschappers van de Erasmus Universiteit Rotterdam treden op tijdens het EUREKA! Festival op zondag 29 november 2015. Dit festival wordt georganiseerd naar aanleiding van de Nationale Wetenschapsagenda. ​

Ruim 12.000 Nederlanders en organisaties stelden in het voorjaar van 2015 een vraag aan de wetenschap. Samen vormen deze de Nationale Wetenschapsagenda, die op vrijdag 27 november officieel wordt gepresenteerd.

Twee dagen later, op zondag 29 november, laat het EUREKA! Festival een groot aantal een aantal verrassende, interessante en tot de verbeelding sprekende vragen tot leven komen in de vorm van live experimenten, proeven, mini-colleges, debatten en films in de Westergasfabriek in Amsterdam. Doel is het vieren van de wetenschap. Tijdens het festival ervaren mensen hoe wetenschap ons leven, technologie, economie en maatschappij verrijkt.

Wetenschappers Erasmus Universiteit
Vanuit de Erasmus Universiteit is onder andere gedragseconoom prof.dr. Robert Dur (Erasmus School of Economics) aanwezig. Hij geeft een mini-college over de economie van de schone straat. Als de gemeente vaker de straat schoonmaakt, dumpen mensen dan meer of minder afval op straat?

Daarnaast zal promovendus Ruud Jacobs van de afdeling Media & Communicatie (Erasmus School of History, Culture and Communication) een aantal ‘Persuasive Games’ presenteren: virtuele spellen die een maatschappelijk doel dienen. Jacobs onderzoekt het effect van deze spellen.

Kaarten en meer informatie: www.eurekafestival.nl.

Wiep van Bunge

In opdracht van de Akademie van Kunsten maakte Inge Meijer een filmisch kunstwerk over het proces van agendaontwikkeling bij de Nationale Wetenschapsagenda. Zij filmde onder andere bij de huiskamercolleges, waarbij een vragensteller in contact werd gebracht met een wetenschapper. Aan de film deed oa prof.dr. Wiep van Bunge, hoogleraar Geschiedenis van de Filosofie, mee, over de vraag: Wat is de waarheid?

Bij de Opening Academisch Jaar van de Erasmus Universiteit op 31 augustus was prof.dr. Beatrice de Graaf, voorzitter van de Nederlandse Wetenschapsagenda, de gastspreker.

Over de Nationale Wetenschapsagenda
De Nationale Wetenschapsagenda wordt opgesteld door de Kenniscoalitie. De Kenniscoalitie bestaat uit de universiteiten (VSNU), hogescholen (VH), Universitair Medische Centra (NFU), KNAW, NWO, VNO-NCW, MKB-Nederland en de instituten voor toegepast onderzoek (TNO/TO2). De Nationale Wetenschapsagenda is een initiatief van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Economische Zaken.

Team Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T 010 4081216 of E press@eur.nl