Yara Dixon eerste ‘Geneeskundestudent van het jaar’

erasmus mc
Yara Dixon is Geneeskundestudent van het Jaar 2021
KNMG

Met haar strijd tegen het taboe op hevig menstrueel bloedverlies is Yara Dixon, Geneeskundestudent aan Erasmus Universiteit Rotterdam, uitgeroepen tot Geneeskundestudent van het jaar 2021. Yara Dixon is daarmee de eerste winnaar van de KNMG Studentenprijs

Deze nieuwe prijs – een initiatief van artsenfederatie KNMG en De Geneeskundestudent – is bedoeld om de maatschappelijke betrokkenheid van geneeskundestudenten te vergroten. In de finaleronde kreeg Yara Dixon de meeste online stemmen. De tweede plaats was ook voor studenten Geneeskunde van Erasmus Universiteit Rotterdam: Jeanne Arnold kreeg de prijs als vertegenwoordiger van de groep ‘Geneeskundestudenten In De Samenleving (GIDS)’.

Dixon en Arnold werden verkozen vanuit 32 inspirerende initiatieven, waarvan er drie door de jury werden aangewezen als finalisten. Het aanpakken van een taboe, de maatschappelijke impact en haar intrinsieke motivatie waren de belangrijkste redenen van de jury om het project van Yara Dixon aan te wijzen als finalist: ‘Dit is een goed voorbeeld van het signaleren van een maatschappelijk probleem tijdens je studie en vervolgens zelf de verantwoordelijkheid pakken om er iets aan te doen.’ Dixon vind het goed dat hier door middel van de verkiezing aandacht voor komt, zegt ze in Erasmus Magazine: “Steeds meer studenten zetten zich in voor de maatschappij en daar ben ik heel blij om. Het is een van de dingen die een dokter een goede dokter maakt.”

Hevig Menstrueel Bloedverlies bespreekbaar maken

Om hevig menstrueel bloedverlies (HMB) beter bespreekbaar te maken, maakte Yara Dixon een infographic - de HMB-symptomenchecker - en vertaalde die naar het Engels, Turks en Arabisch. Artsen gebruiken de infographic tijdens consulten en vrouwen kunnen die ook gebruiken voor een zelftest. Daarnaast heeft ze met studentenorganisatie IFMSA-Rotterdam meegewerkt aan een inzamelingsactie voor vrouwen die niet genoeg geld hebben om tampons, maandverband en dergelijke te kopen (menstruatie-armoede). Ook zorgde ze op haar medische faculteit voor een kastje met gratis menstruatieproducten.

Symptomenchecker voor hevig menstrueel bloedverlies bij jonge vrouwen
Yara Dixon

In Erasmus Magazine vertelt Dixon dat ze zich komende tijd ook richt op het geven van voorlichting aan zorgverleners. “Nu krijgen meisjes of vrouwen die hevig menstrueren een pil mee naar huis om de klachten te verminderen. Maar in sommige gevallen is het beter om onderzoek te doen naar onderliggende factoren. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van een bloedstollingsziekte. Ook is het belangrijk om diagnostiek te doen naar bloedarmoede, want bloedarmoede kan bijvoorbeeld weer zorgen voor concentratieproblemen. De aanpak van zorgverleners kan dus beter. Ik hoop daar iets in te kunnen betekenen.”

Geneeskundestudenten In De Samenleving

Met ‘Geneeskundestudenten In De Samenleving (GIDS)’ krijgen studenten de kans om met eigen ogen maatschappelijke problemen te zien en te helpen deze op te lossen. Inmiddels heeft GIDS twaalf maatschappelijke projecten opgezet met en voor studenten. Een derde prijs was er voor Coen Vulders, Geneeskundestudent aan de Radboud Universiteit. Hij startte stichting Open Boek Nijmegen en organiseert symposia waarin jongeren met een depressie hun persoonlijke ervaringen delen.

Maatschappelijke betrokkenheid

Het doel van de verkiezing is de maatschappelijke betrokkenheid bij geneeskundestudenten te vergroten en te laten zien dat de studie geneeskunde niet alleen maar draait om ‘CV-building’ en goede cijfers. In de finaleronde gingen de finalisten lange tijd nek-aan-nek maar uiteindelijk trok Yara Dixon met 37% van de stemmen aan het langste eind. GIDS werd tweede met 34% van de stemmen en Coen Vulders derde met 29% van de stemmen. Naast de titel wint Yara Dixon een geldbedrag van 5.000 euro.