Impressie Terug naar de EUR 2022

5 september 2022

Werkgroep GO-EUR. Fotografie: Arie Kers en pensionado’s

Ruim 50 pensionado’s kwamen op een zonnige maandag - de dag waarop het nieuwe academisch jaar van start ging - naar de programma’s Adieu Bestuursgebouw en een rondleiding langs de nieuwbouw aan de Erasmus Plaza, de boulevard tussen Kralingse Zoom en Burg. Oudlaan.

Adieu Bestuursgebouw begon met de totstandkoming van dit gebouw op campus (toen nog complex) Woudestein, nu ruim 45 jaar geleden, vooral het getouwtrek tussen NEH en MFR, kleurrijk en anecdotisch verwoord door Hein Meijers, oud-hoofdredacteur van Quod Novum. Intussen werden historische beelden van het gebouw vertoond. Enkele tientallen aanwezigen bleken destijds - met gemengde gevoelens - de verhuizing van Wytema naar Woudestein te hebben meegemaakt. Vooral de dames hadden moeite met de verhuizing naar het desolate Woudestein, getuige een gevatte column uitgesproken door Wim Quist

Vele kleurrijke foto’s aangedragen door oud-medewerkers passeerden de revue, afgewisseld met zwart-wit foto’s uit het universitaire archief: ludieke kiekjes, serieuze beelden, collega’s van het eerste uur, al dan niet overleden - en van de meeste uren in dit gebouw: Wout de Hollander Archiefzaken, ruim 50 jaar werkzaam aan de EUR.

Spontaan en geanimeerd waren de reacties op allerlei ‘feestvertoningen’ zoals het afscheid van Phil Hoetink, Oscar Thissen, Consuela, Sinterklaas, Kerst, enz.

Cora Boele, oud-conservator en historisch geweten van de EUR, verklaarde het vertrek vanaf pakweg 2005 van bestuur en stafdiensten uit E (naar met name A, C en later L-gebouw) vooral vanwege de ‘herinrichting’ van gemeentelijk monument Woudestein. Marcel Quanz, thans verantwoordelijk voor nieuwbouwzaken, verwacht dat het E-gebouw, sinds 2019 bewoond door de Erasmus School of Economics, nog wel even zal blijven staan…voor start-ups, incubators, e.d.

Het programma losjes gepresenteerd door Ger Lugtenberg, werd afgesloten door Jan Schildt met een dankjewel-plus-presentjes.

Na de lunch togen we naar het gloednieuwe Sportgebouw waar dezelfde Marcel en zijn collega’s Roxanne Annard en Sandra Klarenbeek ons meenamen op een virtuele én echte tour door het gebouw. Best spectaculuair die grote sportzalen, de mobiele spiegelwand, de frisse sportkantine, de duurzame klimaatbeheersing en de recycling van allerlei materialen getuige o.m. de schrootjes-aan-de-muur.

Ter afsluiting bezochten we MFO-2 in aanbouw, beter gezegd in afbouw: het tweede multifunctionele onderwijsgebouw dat vermoedelijk in oktober open gaat. Waarna we uiteenvielen, huiswaarts keerden danwel naar de Aula schreden om het officiële Openingsprogramma mee te maken.

En natuurlijk de aansluitende receptie…

Bekijk hier de foto's

Foto's: Arie Kers en pensionado's