
Voordat ik deelnam aan het MicroLab dacht ik dat je een halve programmeur moest zijn om AI goed te gebruiken; maar het MicroLab liet me zien dat je helemaal niet zoveel kennis en kunde nodig hebt om AI in het onderwijs toe te passen.
Samantha Breuër
Docent psychologie, Erasmus University College (EUC)
Samantha Breuër is docent psychologie in het bachelor programma Liberal Arts and Sciences aan Erasmus University College (EUC). Ze doceert vakken waaronder klinische psychologie, gespreksvoering voor psychologen en sociale psychologie. Recent volgde zij het MicroLab How to use AI as a teacher (for beginners).
Samantha’s motivatie voor deelname kwam vooral uit nieuwsgierigheid: “In mijn privésfeer zag ik dat AI al veel werd gebruikt in andere bedrijfstakken voor werk, bijvoorbeeld in de IT-sector. Dat zette me aan het denken over hoe ik dit zelf voor onderwijs zou kunnen gebruiken. Er wordt natuurlijk vaak gezegd dat AI de toekomst is en dat er vele mogelijkheden zijn. Ik was dus wel geïnteresseerd, en vooral benieuwd naar wat ik er zelf mee zou kunnen doen, en hoe het toegepast kan worden in mijn eigen vakken.”
Samantha: “De discussie over AI is vaak wel heel zwart-wit. Aan de ene kant heb je het perspectief dat AI een bedreiging is, en aan de andere kant het idee dat AI een geweldige innovatie is. Het MicroLab liet me zien dat er meerdere gradaties zijn tussen dit zwart-wit denken, ook in de uitvoering in onderwijs. Het gebruik kan heel intens zijn, maar ook veel kleiner. Je hebt daar echt wel een keuze in.”
Het MicroLab bracht niet alleen nieuwe inzichten, maar inspireerde ook veranderingen in haar onderwijs. Dit academisch jaar implementeerde Samantha AI in het Clinical Communication Skills vak, waarbij ze ChatGPT als gesprekspartner gebruikte: “Clinical Communication Skills is een vak waarbij studenten leren om op een professionele manier met cliënten te praten. Online counseling is momenteel sterk aan het groeien binnen de gezondheidszorg, maar dat is natuurlijk moeilijk om na te bootsen in een les. Tijdens het MicroLab sprak ik met de trainers over de mogelijkheid om ChatGPT te gebruiken als gesprekspartner: Door ChatGPT instructies te geven om zich voor te doen als cliënt met specifieke vragen of problematiek, konden de studenten daadwerkelijk online counseling oefenen.”