Veel strategen onderkennen de waarde van data nog onvoldoende

Dankzij kunstmatige intelligentie en in het bijzonder machine learning zijn de data-analyses die we kunnen maken, veranderd van reactief naar proactief. Met meer (big) data en meer rekenkracht kunnen data-analyses niet alleen een beschrijving geven van wat er in het verleden is gebeurd, maar kunnen ze ook worden gebruikt om te voorspellen en te optimaliseren. Hoe complexer de analyse, hoe groter het concurrentievoordeel dat daarmee kan worden behaald.

Hoe je de waarde van data te gelde maakt, is het onderwerp van het programma Strategische kijk op kunstmatige intelligentie van Erasmus Q-Intelligence. We bespreken onder andere onderstaande figuur, die van beneden naar boven moet worden gelezen.

de waarde van data te gelde maken
Willem Peter de Ridder

Descriptive analytics wordt al op grote schaal toegepast. Het doel is te beschrijven wat er eerder is gebeurd en daarmee de oorzaken van succes en falen in het verleden te achterhalen. Een alternatieve benaming is business intelligence.

Bij predictive analytics worden op basis van trends en patronen in de data voorspellingen gegenereerd, zodat je kunt anticiperen op wat er – met een zekere waarschijnlijkheid – gaat gebeuren. Toepassingen zijn het voorspellen van toekomstige verkopen aan de hand van trends in consumentengedrag of het voorspellen van de waarschijnlijkheid dat iemand zijn lening zal terugbetalen.

Prescriptive analytics is de laatste stap en levert aanbevelingen op over wat je als organisatie te doen staat om een zeker doel te realiseren. Dit kan door simulaties of optimalisaties. Toepassingen zijn er niet alleen in productie en logistiek, maar ook in marketing en verkoop. Voorlopers gebruiken prescriptive analytics voor nieuwe diensten en producten.

De figuur is afkomstig uit het boek Winnen met kunstmatige intelligentie van Willem Peter de Ridder, program director van het programma Strategische kijk op kunstmatige intelligentie. Alle deelnemers krijgen dit boek cadeau.

Lees meer over het executive program

Het executive program ‘Strategische kijk op kunstmatige intelligentie’ biedt inzicht in de strategische impact van kunstmatige intelligentie op uw organisatie. Het executive program is samengesteld en wordt begeleid door dr. Willem Peter de Ridder. Hij is postacademisch docent bij Erasmus Q-Intelligence en directeur van Futures Studies. In 2016 verscheen van hem het boek “Digital by Default” over strategisch management in de digitale transformatie en in 2020 het boek “Winnen met kunstmatige intelligentie”.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen