De masteropleiding Geneeskunde aan het Erasmus MC is volop in ontwikkeling. We bouwen voort op het onderwijsconcept Erasmusarts 2020 en vernieuwen stap voor stap richting Erasmusarts 2030. Studenten profiteren nu al van deze vernieuwingen. Zo is programmatisch toetsen in de coschappen ingevoerd, waardoor er een helder onderscheid wordt gemaakt tussen leren en beslissen en meer nadruk komt te liggen op het longitudinale aspect van competentieontwikkeling.
Het programma bereid je grondig voor op je toekomstige rol als zorgprofessional. Het curriculum is praktijkgericht, activerend en academisch uitdagend, en sluit nauw aan op de snel veranderende eisen binnen de gezondheidszorg.
Je ontwikkelt je tot een breed inzetbare arts met oog voor mens, wetenschap en maatschappij.
In aanvulling op de algemene opleidingseisen (zoals vastgelegd in het Raamplan Artsopleiding 2020) is er binnen het curriculum veel aandacht voor:
- academische en wetenschappelijke vorming
- een patiëntgerichte en empathische beroepshouding
- samenwerking in multidisciplinaire zorgteams
- maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid
De opleiding is ingericht op basis van de internationale CanMEDS-rollen (vooral tijdens de coschappen) waarmee je ontwikkelt tot een veelzijdige arts: medisch deskundige, communicator, samenwerker, organisator, gezondheidsbevorderaar, academicus en beroepsbeoefenaar.
Onderwijs dat meebeweegt met de toekomst van de zorg
De zorgsector verandert snel en dat vraagt om artsen die mee veranderen. De medische wereld staat onder invloed van razendsnelle technologische ontwikkelingen, toenemende complexiteit in de patiëntenzorg en een overvloed aan nieuwe kennis die steeds sneller veroudert. Als toekomstig arts moet je niet alleen up-to-date zijn, maar ook wendbaar, samenwerkend en kritisch kunnen denken.
Daarom sluit het masteronderwijs in het Erasmus MC aan bij de onderwijsstrategie Koers28, waarin onder andere deze speerpunten centraal staan:
- Persoonsgerichte zorg
- Digitalisering en technologische innovatie
- Preventie en populatiegerichte benadering
- Samenwerking binnen en buiten de zorgketen
- Continu leren en ontwikkelen
Binnen deze visie staat niet alleen de patiënt centraal, maar ook jouw ontwikkeling als arts. Je leert omgaan met veranderingen, kritisch naar je eigen handelen kijken en vanuit wetenschappelijke inzichten bijdragen aan betere zorg. Moderne informatietechnologie speelt daarbij een sleutelrol, net als het vermogen om interdisciplinair te werken in teams van zorgprofessionals en onderzoekers.
Het masterprogramma omvat drie leerjaren van in totaal 180 ECTS en bestaat uit onderwijs in de thema’s, masteronderzoek en coschappen. Een overzicht is te zien in onderstaande afbeelding. Voor meer informatie over het onderwijs, de thema's en de lijnen kun je terecht op de onderwijspagina van de master Geneeskunde.

