Uitgangspunten Masteronderwijs

erasmus mc

De masteropleiding Geneeskunde aan het Erasmus MC is volop in ontwikkeling. We bouwen voort op het onderwijsconcept Erasmusarts 2020 en vernieuwen stap voor stap richting Erasmusarts 2030. Studenten profiteren nu al van deze vernieuwingen. Zo is programmatisch toetsen in de coschappen ingevoerd, waardoor er een helder onderscheid wordt gemaakt tussen leren en beslissen en meer nadruk komt te liggen op het longitudinale aspect van competentieontwikkeling. 

Het programma bereid je grondig voor op je toekomstige rol als zorgprofessional. Het curriculum is praktijkgericht, activerend en academisch uitdagend, en sluit nauw aan op de snel veranderende eisen binnen de gezondheidszorg. 

Je ontwikkelt je tot een breed inzetbare arts met oog voor mens, wetenschap en maatschappij. 

Een toekomstbestendig curriculum: vier uitgangspunten van jouw ontwikkeling als arts.  

De masteropleiding Geneeskunde aan het Erasmus MC is opgebouwd rondom vier krachtige uitgangspunten die jouw leerproces verdiepen, verbreden en toekomstgericht maken. Ze sluiten aan bij de eisen van het medische werkveld en bereiden je optimaal voor op je rol als arts in een dynamische en steeds veranderende samenleving.  

In de masteropleiding ben jij geen passieve ontvanger van kennis, maar een actieve deelnemer aan je eigen leerproces. Je ontwikkelt je tot een zelfstandige en kritische professional die continu blijft leren, ook na de opleiding. Door verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen ontwikkeling, leer je hoe je kennis toepast, innovatief denkt en bijdraagt aan vernieuwing in de zorg.  

Je leert het meest als je nieuwe kennis direct kunt toepassen. In het mastercurriculum worden zo veel mogelijk authentieke leersituaties gecreëerd. Studenten worden geconfronteerd met reële medische situaties of ‘echte’ patiëntsituaties. Of je nu meedraait in een scenariotraining met verpleegkundigen om je ‘non-technical skills’ te ontwikkelen of een complex praktijkprobleem analyseert, je leert op het moment dat je het nodig hebt. Deze aanpak vergroot je inzicht, betrokkenheid en het vermogen om in de klinische praktijk snel en doeltreffend te handelen.  

De leeromgeving wordt gekenmerkt door nadruk op kleinschalig onderwijs. Bij ons geen anonieme hoorcolleges voor honderden studenten. Tijdens (vaardigheids)onderwijs leer je in kleine groepen van maximaal 14 studenten, waarin samenwerking, persoonlijke begeleiding en actieve participatie centraal staan. Dit bevordert niet alleen je kennisontwikkeling, maar ook je communicatieve en sociale vaardigheden. Je wordt steeds zelfstandiger in je rol als toekomstig arts.  

In het curriculum wordt een combinatie van face-to-face onderwijs en online werkvormen en leeractiviteiten gebruikt. Via het ‘Flipped Classroom’-model maak je je zelfstandig theorie en vaardigheden eigen, waarna je tijdens kleinschalige contactmomenten oefent en feedback ontvangt. Deze flexibele leeromgeving sluit aan op jouw leerstijl en zorgt ervoor dat je optimaal voorbereid bent. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen