Waarom deze studie

Educatieve Master Primair Onderwijs

Waar gaat deze studie over?

De tweejarige wetenschappelijke Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) leidt startbekwame, bevoegde leraren op voor het primair onderwijs (4-12 jarigen). De opleiding richt zich specifiek op vakbekwaamheid in het primair onderwijs met pedagogiek als basis en voor de grootstedelijke context.

De grootstedelijke context vraagt van de leraar sterke pedagogische handelingsexpertise en vaardigheden op het gebied van het creëren van kwaliteitsvolle relaties met leerlingen, en het ontwerpen van een inclusieve en uitdagende leeromgeving. Het profiel van de Educatieve Master Primair Onderwijs is daarmee onderscheidend van profielen van andere opleidingen. 

Past deze studie bij jou?

De Erasmus Universiteit Rotterdam is bij uitstek geschikt omdat het zich bevindt in de dynamiek van de grootstedelijke context en een bijbehorende maatschappelijke opdracht nadrukkelijk uitdraagt. Het creëren van een positieve maatschappelijke impact is de kern van de Erasmus Universiteit Rotterdam/Erasmus School of Social and Behavioural Sciences strategie. Het future society thema: Vital Cities and Citizens is onderdeel van deze strategie.

Testimonial Debby Schefers

Testimonials

Lonneke de Meijer

Lonneke de Meijer - Opleidingscoördinator

Bij EMPO volg je kleinschalig onderwijs waarbij je twee dagen voor de klas staat en twee dagen of dagdelen zelf les krijgt. Je leert over inhoud en didactiek van Taal, Rekenen en Mens & Wereld-vakken, maar ook over onderwerpen die belangrijk zijn voor het lesgeven in een diverse omgeving, zoals de grootstedelijke context. Je kunt dan denken aan onderwerpen als de leefwerelden van kinderen, leerkracht-leerling-interactie en pedagogisch tact. Ook besteden we aandacht aan de onderzoekende leraar die kritisch is, systematisch werkt en bijdraagt aan schoolontwikkeling.
Dr. Lonneke de Meijer
Bij EMPO volg je kleinschalig onderwijs waarbij je twee dagen voor de klas staat en twee dagen of dagdelen zelf les krijgt. Je leert over inhoud en didactiek van Taal, Rekenen en Mens & Wereld-vakken, maar ook over onderwerpen die belangrijk zijn voor het lesgeven in een diverse omgeving, zoals de grootstedelijke context. Je kunt dan denken aan onderwerpen als de leefwerelden van kinderen, leerkracht-leerling-interactie en pedagogisch tact. Ook besteden we aandacht aan de onderzoekende leraar die kritisch is, systematisch werkt en bijdraagt aan schoolontwikkeling.
Dr. Lonneke de Meijer

Gina Adu

Gina Adu - Student Educatieve Master Primair Onderwijs

Het is ook fijn dat we geen cijfers krijgen, maar alleen feedback. Dit verhoogt mijn motivatie om te leren voor mezelf en voor in de klas.
Het is ook fijn dat we geen cijfers krijgen, maar alleen feedback. Dit verhoogt mijn motivatie om te leren voor mezelf en voor in de klas.

Ik ben Gina en ik heb vóór deze studie de bachelor Psychologie gedaan. Van jongs af aan was ik al geïnteresseerd in het onderwijs. Ik vond het fijn om mijn zusje of vrienden te helpen als ze iets niet begrepen en voelde me erg trots als ze het door mijn uitleg wel snapten. In mijn laatste bachelorjaar heb ik me gespecialiseerd in onderwijspsychologie, waarvan ik veel geleerd heb.

Na het behalen van mijn bachelor wilde ik verder op dit onderwerp ontwikkelen, alleen waren er niet veel studies die mij aanspraken. De pabo vond ik te lang duren en hierbij miste ik het wetenschappelijke element dat ik van de universiteit gewend was. Toen kwam ik op de site van Erasmus de Educatieve Master in Primair Onderwijs (EMPO) tegen. Dit was een tweejarige opleiding waarbij je leert om als wetenschapper, pedagoog en didacticus voor een basisschool klas te staan. Wat me het meest aansprak is dat we speciaal worden onderwezen in het onderwijzen van een cultureel gemixte stad zoals Rotterdam en dat er verwacht wordt dat we bewust zijn van onze eigen positie en privileges.

Tijdens de opleiding komen elementen uit de sociologie, pedagogiek en psychologie aan bod, maken we kennis met verschillende vormen van kwalitatief onderzoek en lezen we artikelen van een diverse set van auteurs. Ook krijgen we les van verschillende leraren, die verschillende studies en specialisaties hebben gevolgd en daardoor een perfecte mix vormen om ons te onderwijzen in het leraarschap. Het is ook fijn we geen cijfers krijgen, maar alleen feedback. Dit verhoogt mijn motivatie om te leren voor mezelf en voor in de klas, in plaats van te leren voor een hoog cijfer.

Naast de twee dagen uni, lopen we ook twee dagen stage op een basisschool in Rotterdam. Mijn stageschool bevalt me goed en ik vind het fijn om de theorie die ik op mijn school leer, toe te passen op mijn stageschool. Vier dagen school, veel voorbereidingswerk en daarnaast nog een eventuele bijbaan valt soms wel zwaar. Je moet deze studie dan ook niet onderschatten. Maar het levert wel veel op, binnen een mum van tijd leer je veel over onderwijs, filosofeer je over de vormen van het onderwijs én ontwikkel je als persoon, wetenschapper, pedagoog en didacticus.

Financiële regelingen
 

Stagevergoeding

Alle EMPO-studenten lopen twee dagen per week stage. Hier staat voor alle studenten vanaf september en gedurende het schooljaar een vergoeding tegenover. Voor eerstejaars studenten is dit 185 euro per maand. Voor tweedejaarstudenten is dit 250 euro per maand. De vergoeding ontvang je als student rechtstreeks van de stageschool.

Tegemoetkoming en subsidie voor collegegeld

  1. De Erasmus Universiteit (EUR) heeft op dit moment het beleid dat studenten van de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) zowel in het eerste als in het tweede jaar vanuit het EMPO-Trustfonds een tegemoetkoming ontvangen ter hoogte van de helft van het wettelijke collegegeld. Op deze manier beoogt de EUR deze tweejarige master financieel zo toegankelijk mogelijk te maken, in vergelijking met eenjarige masters.
     
  2. De Rijksoverheid heeft op dit moment het beleid dat studenten die een tweede master volgen die ook een lerarenopleiding is (d.w.z. domein Onderwijs), daarvoor het wettelijk collegegeld betalen in plaats van het instellingstarief. De Educatieve Master Primair Onderwijs van de EUR valt onder deze regeling. Voorwaarde voor deze regeling is dat de eerst-behaalde master niet in het domein Zorg of het domein Onderwijs is.Zie voor meer informatie: Rijksoverheid.nl 

EMPO-Beurs

Studenten met een duidelijke en aantoonbare financiële behoefte die zich inschrijven voor de EMPO, komen in aanmerking voor de EMPO-Beurs. De beurs wordt toegekend voor de duur van de masteropleiding, met een maximum van twee jaar, mits de student aan de EMPO staat ingeschreven en actief deelneemt aan het programma. Alleen nieuw toegelaten studenten aan de EMPO kunnen deze beurs aanvragen. 

Aanvragers van de beurs moeten een sterke onderbouwing leveren om in aanmerking te komen voor deze beurs. Aanvragers zullen worden gevraagd om aanvullende documentatie ter ondersteuning van hun aanvraag ter beschikking te stellen. Van studenten wordt altijd verwacht dat zij optimaal gebruik maken van de bestaande beschikbare financiële ondersteuning die de Nederlandse overheid en universiteit biedt als zij in aanmerking willen komen voor de beurs.

De beurs moet worden aangevraagd vóór 1 juli voorafgaande aan de start van de opleiding en kan alleen worden toegekend indien de inschrijving bij de opleiding is afgerond. Voor meer informatie en vragen over het te volgen proces graag contact opnemen met: office.empo@essb.eur.nl.

Zijinstroom-in-Opleiding

Op het moment dat je als EMPO-student in jaar 1 op schema loopt, kun je onder de kaders (1) de Wet PO, (2) het Besluit Zij-instroom, en (3) de Regeling Versneld voor de Klas in februari-maart van het lopende studiejaar opgaan voor een geschiktheidsonderzoek voor zijinstroom-in-opleiding (ZiO).

Een student die het ZiO-traject start, komt in jaar 2 van EMPO in dienst bij een schoolbestuur en staat hiervan in de periode augustus-december één dag (0,2 FTE) betaald als leerkracht voor de klas. Je hebt die dag eindverantwoordelijkheid voor de groep en je werkplekbegeleider is niet in de klas (wel op afroep beschikbaar). De tweede dag heb je je werkplekbegeleider naast je, zodat je stagebegeleiding krijgt. In de periode januari-juli heb je een aanstelling voor twee dagen per week (0,4 FTE). Je aanstelling start vanaf de start van het schooljaar (let op: meestal is dit één week voordat het schooljaar start), zodat je vanaf het begin van het schooljaar (incl. voorbereidingsweek) in de groep bent. Je aanstelling loopt t/m het einde van het schooljaar, zodat je gedurende het hele schooljaar betaald krijgt. Ook als je voor de zomervakantie afstudeert, maak je dus het schooljaar af in je groep.

De rest van het EMPO-programma (dat wil zeggen, theorie, praktijk en pedagogisch handelen) blijft ongewijzigd, zodat je nog steeds ná 2 jaar een lesbevoegdheid behaalt én een Master of Science-diploma.

Een studie kiezen is knap lastig! Twijfel je nog over deze studie en wil je overzicht hebben? Ontvang een overzichtelijke digitale brochure van deze opleiding.

Brochure aanvragen
Nog niet helemaal zeker over je keuze? Vraag een brochure aan!

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen