Van Theorie naar Praktijk: Eshita's ervaring met positieve gedragsverandering

Eshita Batra

Eshita, een studente psychologie, stortte zich vol enthousiasme in de minor "Positive Behavioural Change in the Digital Age." Ze voelde zich aangetrokken tot de unieke combinatie van klassikaal onderwijs en praktische toepassingen. "Ik koos voor deze minor omdat het idee om met een maatschappelijke partner problemen aan te pakken via een digitale interventiestrategie me erg leuk en interessant leek", vertelt Eshita. In deze vernieuwende minor gaan studenten aan de slag met echte problemen, in samenwerking met maatschappelijke partners en andere belangrijke groepen. Dr. Chiara de Jong, de coördinator, is trots op de resultaten: "Het is geweldig om te zien hoe studenten zoals Eshita de theorie toepassen op echte problemen, in samenwerking met onze maatschappelijke partners."

Kansen voor digitale media

De minor daagt studenten uit om met digitale technieken en communicatiestrategieën een gedragsprobleem, aangedragen door een maatschappelijke partner, op te lossen. Eshita was vooral geïnteresseerd in het aspect van digitale media: "De nadruk op digitale media in deze minor sprak me echt aan. Technologie is tegenwoordig zo belangrijk. Ik zag dit als een kans om te ontdekken hoe de digitale wereld ons gedrag ten goede kan veranderen."

Maatschappelijke uitdagingen aangaan

In de minor werken studenten samen met maatschappelijke partners aan digitale interventies voor gedragsverandering. Dit jaar werkten 38 studenten samen met zes partners, waaronder Quardin, de Gemeente Rotterdam en het Maasstad Ziekenhuis. Ze hielpen mensen om gelukkige, gezonde, prosociale en duurzame leefstijlen aan te nemen en te behouden. Eshita en haar team werkten samen met Zorgzaam010.nl, een platform voor vrijwilligerswerk. Hun doel was jongeren van 18 tot 25 jaar te motiveren om vrijwilligerswerk te doen in verpleeghuizen. De oplossing? Een innovatieve Instagram-campagne, gecreëerd met stakeholders, waaronder de doelgroep en Zorgzaam010.nl. "Hun oplossing toonde aan hoe waardevol het is om een interventie te baseren op theorie, effectieve gedragstechnieken en inzichten van belanghebbenden. Dit maakt de aanpak veel effectiever en impactvoller", zei Chiara over Eshita's project.

Theorie in de praktijk brengen

Chiara legt uit wat deze minor zo bijzonder maakt: "Deze minor is anders. Studenten kunnen hier hun kennis en eigen ideeën inzetten voor iets waar ze echt om geven. Dat helpt niet alleen bij het beter begrijpen en onthouden van de stof, maar maakt het leren ook leuker en zinvoller." Eshita reflecteert op de samenwerking met haar team: "De samenwerking met mijn teamgenoten was geweldig. Iedereen was enorm betrokken en enthousiast. Ook het contact met de organisatie was goed en effectief."

Klaar voor de nieuwe lichting

Chiara en haar team bereiden zich voor op de komst van nieuwe studenten uit verschillende studierichtingen in september. "We zoeken studenten met diverse achtergronden. Verschillende perspectieven zijn cruciaal voor het oplossen van gedragsuitdagingen. Iedereen die een positieve impact wil maken, is welkom", zegt Chiara. Eshita geeft toekomstige studenten een tip: "Sta open voor het aanpassen van je ideeën. Dat leidt tot betere en duurzamere resultaten. Als je geïnteresseerd bent in consultancy, is deze minor echt waardevol, omdat je er veel belangrijke vaardigheden leert.”

Onderzoeker

De minor Positive behavioural change in the digital age is een samenwerking tussen verschillende onderzoekslabs (MovezBRICS en Love Lab) en het studenten initiatief Erasmus Verbindt. De minor leert studenten gedrags- en communicatie strategieën te combineren met digitale media.

Geïnteresseerd in de resultaten of benieuwd of studenten ook aan de slag kunnen met een vraagstuk van jouw organisatie? Neem contact op via minor.posbehavior@essb.eur.nl.