Future Education Hackathon

Ruimte
Education Lab
Voeg toe aan agenda

De allereerste Hackathon op de campus van de Erasmus Universiteit: wees erbij!

Honderd studenten tackelen in groepen vier uitdagingen om het onderwijs op de toekomst voor te bereiden. Ben jij daar een van?

Je ontwikkelt je ideeën in een klein team, overnacht op de campus (als je dat wilt) en werkt aan een pitch die je geeft voor een professionele jury (bestaande uit professionals van de EUR en uit het bedrijfsleven). In de tussentijd is er natuurlijk ruimte voor onze energieke gamified mini-challenges.

Maak je geen zorgen over je programmeer-skills. Ook al suggereert de naam misschien iets anders, je hoeft geen hacker te zijn om mee te doen aan deze Hackathon. Zie hacken hier in de zin van life-hacks; je gaat creatief en kritisch nadenken over het onderwijs van de toekomst en oplossingen bedenken voor huidige problemen!

Als je meedoet aan dit evenement krijg je een certificaat dat ondertekend is door onze rector magnificus Rutger Engels. Wanneer je groep het evenement wint wordt jullie idee gerealiseerd als CLI of Students-for-Students (S4S) project.

Vier challenges

Nadat je je hebt aangemeld voor het evenement kun je je voorkeur voor een van de challenges aangeven. We doen ons best om je te matchen met je eerste keuze, maar we kunnen niet garanderen dat je hier terecht komt.

De vier challenges zijn:

We willen voorbereid worden op het echte leven! We willen bijdragen aan een meer sociale, ecologische en economisch verantwoordelijke toekomst. Hoe kan ons onderwijs ons hierop voorbereiden? Hoe kunnen we onze academische kennis en vaardigheden gebruiken bij het oplossen van tastbare problemen die belangrijk zijn voor ons, de stad en de wereld? En welke vaardigheden zouden dit moeten zijn?

(Hoe) kan de verantwoordelijkheid voor het ontwerpen van onderwijs gedeeld worden tussen staf en studenten? Hoe kunnen we studenten beter betrekken en hun ideeën over de inhoud (meer future-proof) en manier van lesgeven (minder hoorcollege’s) gebruiken? Hoe kunnen we dit gebruiken om personeel van de faculteiten te ontlasten? Wat zijn hiervoor de belangrijke voorwaarden? Hoe ziet jouw ideale vak/programma eruit?

Wat betekent het om onderdeel te zijn van de Erasmus Universiteit? Welke gedeelde waarden hebben we? Zijn dat diversiteit, duurzaamheid en innovatie? Hoe dompelen we nieuwe studenten hierin onder? Hoe kunnen we leren van onze eigen doelen en perspectieven terwijl we onderdeel zijn van een academische community? Hoe kan onze campus on hierin helpen? En na het afstuderen, hoe zorgen we voor een leven lang leren? Welke 21st-century skills hebben we hiervoor nodig?

In onze huidige wereld verwachten we dat diensten aansluiten bij onze persoonlijke behoeften en wensen. Waarom zou onderwijs de uitzondering zijn? We zijn allemaal anders, en leren op verschillende manieren en tempo’s. Hoe kunnen we persoonlijke leerwegen voor studenten ontwerpen, gebaseerd op flexibiliteit, voorkeur en nieuwsgierigheid? Hoe kunnen we roosters (tijd en inhoud) synchroniseren, om het cross-overs tussen vakken, studies en faculteiten mogelijk te maken? Hoe zorgen we ervoor dat we niet verdrinken in de zee van mogelijkheden?

Dag 1 - 17 mei

9:00inloop
9:30opening van het evenement
10:00mini challenge 1
13:00lunch + eerste opzet van het idee klaar
14:00mini challenge 2
18:30diner
23:00uploaden poster/infographic

Optioneel: slaap ‘s nachts in de Erasmus Sporthal en ontbijt om 8:00 ’s ochtends (tot 8:30, er begint een ander evenement in de sporthal om 9:00).

Dag 2 - 18 mei

9:00mini challenge 3
10:00jury aanwezig
11:00begin van de pitches aan de jury
12:00einde van de pitches, jury maakt een beslissing
12:30bekendmaking winnaars, lunch, networking en muziek
14:00einde hackathon

Locatie

Het centrale punt en ‘hoofdkwartier’ is het Education Lab op de begane grond van het Polak building. Je team wordt een plek toegewezen in het Polak building of het Tinbergen building om bijeen te komen, te discussiëren en aan je ideeën te werken.

Registratie

Registreer zo snel mogelijk via onze Stager ticketshop.

Denk aan het volgende wanneer je je ticket besteld:

• Er is maar een beperkt aantal tickets beschikbaar. Hier geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
  • Als je wilt overnachten in de sporthal moet je een sleepover ticket bestellen naast je regular ticket. Je wordt niet aangemeld voor de hackathon als je alleen een sleepover ticket besteld.
  • Bestel alleen een ticket voor jezelf (één per student), omdat we niet in staat zijn je medestudenten te contacteren via hun e-mailadres als je hun ticket besteld.
  • Laat het ons weten als je toch niet aanwezig kunt zijn nadat je je ticket besteld hebt, dan kunnen we je plek aan iemand anders geven.

Na je aanmelding wordt je gecontacteerd door het event team, waarna je kunt aangeven welke challenge je voorkeur heeft.

Dit is je kans om het onderwijs te innoveren!