How to accommodate differences in prior knowledge between students (MicroLab)

dinsdag 26 mrt 2019, 10:00 - 12:00
Cursus
Ruimte
Education Lab
Meld je aan Voeg toe aan agenda

In dit MicroLab leer je hoe je verschillen in voorkennis tussen je studenten kunt meten en hoe je deze verschillen kunt gebruiken in het ontwerp van je vak en in je lessen.

Je leert om de beginsituatie van je studenten te analyseren, de noodzakelijke voorkennis en vaardigheden die studenten nodig hebben om deel te nemen aan je cursus te bepalen en om je eigen meting van de voorkennis van studenten op te zetten. Daarnaast leer je verschillende onderwijsactiviteiten om de voorkennis van studenten te activeren.

Dit MicroLab heeft een ‘blended’ opzet, wat betekent dat je je online voorbereidt en je voorbereidende opdrachten meeneemt naar de workshop. Er zijn twee korte workshops (beide twee uur) waarin je ervaringen zult delen met andere docenten van verschillende faculteiten. Tussen de workshops door experimenteer je met een assessmenttechniek, die je in een van je lessen uitprobeert. Meld je daarom alleen aan voor dit MicroLab wanneer je in de periode van het MicroLab lesgeeft.

Leerdoelen/competenties

Na het volgen van dit MicroLab ben je in staat om:

• de noodzakelijke voorkennis / ingangsniveau voor je vak te identificeren;
  • de voorkennis van studenten te meten met een assessment;
  • passende interventies en ondersteunend materiaal te ontwerpen (op het gebied van inhoud, proces, product en leerklimaat) zodat studenten hun kloof in voorkennis kunnen dichten;
  • de verschillen in voorkennis tussen studenten te gebruiken als een verrijking voor je vak.

Inhoud, vorm en tijdsinvestering

Je begint in de online leeromgeving met het maken van de voorbereidende opdrachten (ongeveer 2 tot 3 uur).

In de eerste workshop bespreken en evalueren we de voorbereidende opdracht. Je ontvangt peer-feedback op je assessment en je geeft zelf feedback op het werk van een andere deelnemer. We bespreken ook de moeilijke situaties met betrekking tot het omgaan met verschillen in voorkennis van studenten. Aan het einde van deze workshop heb je een authentieke assessment die je in je vak kunt implementeren.

In de tweede workshop presenteer je je ervaringen over de implementatie van je assessment in de praktijk. Zijn je verwachtingen waargemaakt en hoe heb je deze techniek gebruikt om te anticiperen op verschillen in voorkennis?

Proof of Competence

Dit Microlab wordt afgesloten met een Proof of Competence die bestaat uit:

• Een beschrijving van het minimale cognitieve beginniveau van je vak en hoe je dit van te voren communiceert aan je studenten;
  • Een beschrijving van de affectieve kenmerken van uw studenten wanneer zij aan het vak beginnen;
  • Een beschrijving van een geïmplementeerde assessment om de voorkennis van studenten te meten;
  • Een overzicht van de juiste lesmethoden en ondersteunend materiaal voor je studenten.

Wanneer je al deze onderdelen hebt voltooid, ontvang je een CLI / Risbo-certificaat, een LinkedIn-badge en een HR-registratie van voltooiing.

Meld je aan

Je kunt je aanmelden voor dit MicroLab door Risbo te contacteren via training@risbo.eur.nl. Deelname aan dit MicroLab is gratis voor EUR docenten.

Let op: dit MicroLab bestaat uit twee bijeenkomsten. De tweede workshop is op dinsdag 16 april 2019 van 10.00-12.00.

De MicroLabs worden ontwikkeld door onderzoeks- en trainingsinstituut Risbo en mogelijk gemaakt door de Community for Learning & Innovation. Bekijk onze pagina voor de andere MicroLabs.