Promotie D.A. (Donna) de Maat

Campus Woudestein
Voeg toe aan agenda
ESSB logo

D.A. de Maat verdedigt haar proefschrift op woensdag 14 December 2022, getiteld: ’Bouncing Back From Stress: Unraveling longitudinal linkages between stress, child emotional and behavioral outcomes, and resilience‘.

Samenvatting:

Wat heb ik onderzocht?
In mijn proefschrift onderzocht ik de relatie tussen verschillende stressoren en het functioneren van kinderen en jongeren door de jaren heen. Daarnaast onderzocht ik welke beschermende factoren bijdragen aan veerkracht na het ervaren van stress. Hierbij keek ik naar de beschermende rol van de specifieke, individuele kenmerken van kinderen (zoals temperament en executieve functies) en kenmerken van hun gezin (zoals opvoedgedrag van moeders en vaders) die veranderd zouden kunnen worden in interventies.

Wat hebben professionals eraan?
Mijn proefschrift laat zien dat jeugdigen die opgroeien in gezinnen met meer stress een grotere kans hebben op het ontwikkelen van emotionele problemen (zoals angst) en gedragsproblemen (zoals agressie) op latere leeftijd. Het is dus belangrijk stress in de kindertijd te verminderen. Niet alle kinderen blijken echter even gevoelig voor stress. Individuele verschillen bleken deels verklaard te worden door specifieke kenmerken van het kind zelf (temperament, executieve functies) en van het gezin (positieve opvoedstrategieën van moeders). Mijn bevindingen wijzen er bijvoorbeeld op dat het trainen van schakelen tussen taken, een specifieke executieve functie, in de vroege kindertijd kan bijdragen aan veerkracht. Ook kunnen interventies gericht op het vergroten van ouderlijke warmte en betrokkenheid waardevol zijn. Uit mijn onderzoek blijkt het bovendien raadzaam om in deze programma’s aandacht te hebben voor de wisselwerking tussen ouders (zij kunnen elkaars opvoedgedrag wederzijds beïnvloeden) en voor de invloed die kinderen kunnen hebben op het opvoedgedrag van hun ouders. Het is daarom van grote waarde bij (opvoed)interventies niet alleen moeders, maar alle opvoeders en kinderen in het gezin te betrekken.

Wat hebben ouders en kinderen eraan?
Voor ouders is het belangrijk om rekening te houden met het feit dat kinderen zich verschillend kunnen ontwikkelen na stressvolle levensgebeurtenissen. Hun eigen opvoedgedrag kan, in samenspel met andere factoren, bijdragen aan veerkracht en een positieve ontwikkeling van hun kind. Voor kinderen en jongeren is het belangrijk om te weten dat veerkracht geen aangeboren eigenschap is, maar juist flexibel is en door meerdere factoren wordt beïnvloed – en dus ook op verschillende manieren te versterken is.

De openbare verdediging zal exact om 13.00 uur beginnen. De deuren zijn gesloten zodra de openbare verdediging start, laatkomers kunnen eventueel op het scherm buiten meekijken. Er is geen mogelijkheid tot toelating tijdens het eerste gedeelte van de ceremonie. Gezien het plechtige karakter van de bijeenkomst adviseren wij om kinderen onder de 6 jaar niet naar het eerste gedeelte van de ceremonie mee te nemen.

Er is aan kandidaat een livestreamlink verstrekt.