Transition from Problem Based Learning to Team Based learning in Clinical Psychology Education

CLI Lunch Event
Overview of Woudestein Campus
donderdag 8 jun 2023, 12:00 - 13:00
Type
Lezing
Gesproken taal
Engels
Ruimte
Education Lab
Meld je aan! Voeg toe aan agenda
studenten in werkgroep docent
Alexander Santos Lima

Geniet van een lunch, terwijl je meer hoort over de interessante innovaties die plaatsvinden op de Erasmus Universiteit. Dit keer vertelt Susan van Rijen je alles over de overgang van Problem Based Learning naar Team Based Learning in het Clinical Psychology Education.

Team-based learning (TBL) is een activerende en kleinschalige onderwijsstrategie. Door middel van een gestructureerde reeks activiteiten doorlopen studenten de verschillende stappen van zelfstandige voorbereiding (voor de les), formatieve toetsing (individueel en als team) en toepassing van de leerstof door middel van authentieke en relevante probleemgevallen. TBL wordt gezien als een efficiënt alternatief voor Problem Based Learning (PBL), waarbij de voordelen van kleinschalig onderwijs behouden blijven, maar waarbij minder intensief gebruik wordt gemaakt van tutoren. Hoewel het algemeen geaccepteerd is als een efficiënte onderwijsstrategie in kleine groepen in het medisch en gezondheidswetenschappelijk onderwijs, is TBL relatief nieuw op het gebied van psychologieonderwijs.

In 2021-2022 is het bachelor 3-programma van Clinical Psychology (ESSB-DPECS) overgestapt van PBL naar TBL. Bachelor jaar 3 studenten (totale instroom: n=402) maakten voor het eerst kennis met TBL, nadat ze eerder in een PBL format waren geïnstrueerd. In totaal rapporteerden 334 studenten (respons: 83,1%) over hun eerste ervaringen met TBL. Focusgroepen (n=14) werden gebruikt om verder te onderzoeken hoe studenten de overgang van PBL naar TBL hebben ervaren.

Tijdens de presentatie worden zowel de resultaten als de implicaties voor de implementatie en andere onderwijsinnovaties besproken.

Over de spreker

Susan van Rijen

Associate professor | Clinical Psychology

"Ik ben universitair hoofddocent Klinische Psychologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (ESSB-DPECS). Mijn onderwijsactiviteiten zijn voornamelijk in de Master Clinical Child and Adolescent Psychology. Wat mij interesseert is hoe de persoonlijke ontwikkeling van onze studenten kan worden geoptimaliseerd om hen voor te bereiden op een professionele carrière in de psychologie. Ik ben betrokken bij verschillende onderwijsinnovatieprojecten (bijv. coördinatie implementatie Team Based Learning in Bachelor 3 Clinical Psychology, innovatie van Bachelorprogramma). Mijn CLI fellowship richt zich op de zelfsturing van studenten in hun professionele ontwikkeling. Momenteel leid ik het nieuwe leertraject over persoonlijke en professionele vaardigheden."

Meld je aan!

I am Bevat verplichte velden
Do you have any dietary restrictions? Bevat verplichte velden

Erasmus University Rotterdam handles your information confidentially. Your data you will only be used for logistical purposes of this event. After this event has taken place, all data will be deleted. More information: Privacy Statement.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Datum: donderdag 8 juni
Tijd: 12:00 - 13:00 (inloop vanaf 11:45)
Locatie: Erasmus Education Lab
Toegang: gratis (inclusief lunch!)

Georganiseerd door de Community for Learning & Innovation