The Art of Seeing! Does looking at art help to avoid cognitive bias in decision making?

CLI Fellowship van Laura Zwaan
Laura Zwaan

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Laura Zwaan over het effect van kijken naar kunst om cognitieve vooringenomenheid bij besluitvorming te voorkomen.

Kijken naar kunst wordt beschouwd als een interessante en nuttige manier om observatievaardigheden te leren. Als wij naar kunst kijken, hebben wij vaak meteen een gevoel bij het kunstwerk, maar als we grondiger observeren, is er veel meer te zien dan we aanvankelijk dachten. Een uitstekende en leuke manier om observatievaardigheden te verwerven! Maar dragen die vaardigheden bij aan betere besluitvorming en betere prestaties in andere omgevingen?

In dit project willen wij de educatieve uitdaging van het aanleren van observatievaardigheden aangaan en bepalen of observatievaardigheden die in een kunstmuseum zijn geleerd, overdraagbaar zijn op de observatievaardigheden van studenten in het diagnostische proces, waardoor studenten minder vatbaar worden voor cognitieve vooroordelen en hun diagnostische prestaties worden bevorderd.

Onderzoeker