Bijna de helft van de Nederlanders doet vrijwilligerswerk

Lucas Meijs

Bijna de helft van de Nederlanders doet aan vrijwilligerswerk. Op nationale vrijwilligersdag worden al deze mensen in het zonnetje gezet. Maar hoe is het met het vrijwilligersleven in Nederland gesteld? Lucas Meijs, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit vertelt het bij Stax&Toine.

Vrijwilligerswerk is niet alleen helpen bij de sportclub van je kinderen, vertelt Meijs aan het programma. "Alles wat beroepsmatig gedaan kan worden, kan ook als vrijwilliger worden gedaan, de betalingsstructuur is anders." Over de hele wereld wordt vrijwilligerswerk gedaan wanneer mensen in nood zijn. In Nederland is het bijzonder dat we hier daadwerkelijk er functies aan verbonden hebben, stelt Meijs.

Van belang

Een dag waarbij de vrijwilligers in het zonnetje worden gezet is van belang, stelt Meijs. "Natuurlijk doen mensen het werk vrijwillig en niet voor geld of waardering. Het is belangrijk dat er een algemene erkenning is voor vrijwilligers, dit kan bijvoorbeeld met een klein bedrag of attentie."

De coronacrisis heeft impact gehad op het aantal vrijwilligers, vertelt hij. Aan de ene kant is te zien dat vrijwilligers niet meer aan de slag kunnen door de maatregelen. Aan de andere kant is ook te zien dat er nieuwe initiatieven komen. Hierbij kan worden gedacht aan het klappen voor de zorg of boodschappen doen voor de buurvrouw die niet naar buiten kan.

Luister het hele item op nporadio1.nl