ChatGPT: Eerste reflecties over hoe AI kan worden verwerkt in een vak

Rolf Viervant bespreekt AI in het onderwijs op basis van zijn ervaring
DALL·E generated image in which the Erasmus University is threatened by a robot army
DALL·E generated image of Rolf Viervant in a Carel Willink painting with robots

Op 9 maart gaf Rolf Viervant, promovendus bij ESPhil, een lunchsessie in het Education Lab over AI in het onderwijs. Tijdens het evenement besprak Rolf hoe hij ChatGPT implementeerde in een van de opdrachten van een vak dat hij geeft. Lees meer over hoe hij besloot om AI te integreren, de voordelen en beperkingen van AI in het onderwijs, en zijn suggesties voor het gebruik van AI op basis van zijn ervaringen.

Het besluit om AI te gebruiken

Rolf denkt terug aan zijn eerste ervaring met ChatGPT tijdens de kerstvakantie van 2022. Het duurde niet lang voordat hij de grenzen van de AI begon te testen om te zien wat het allemaal kan, zoals velen van ons deden toen we het voor het eerst uittestten. Hij experimenteerde met verschillende prompts en vroeg de AI een samenvatting te maken van een filosofische tekst die zijn studenten ook moesten lezen en samenvatten als onderdeel van een opdracht. "Het was geen geweldige samenvatting, maar ook niet slecht - het leek erg op wat studenten schrijven als ze de tekst voor het eerst lezen," legt Rolf uit. Dit bracht hem op een idee: als de AI een samenvatting kan schrijven zoals studenten dat doen als ze voor het eerst een tekst bestuderen, waarom zou je die samenvatting dan niet gebruiken om studenten te helpen hun eigen samenvattingen en algemene begrip van filosofische teksten te verbeteren? Met dit in gedachten ontwierp Rolf een driedelige opdracht waarin zijn studenten ChatGPT moesten gebruiken.

Educatieve waarde behouden bij het gebruik van AI

De grootste zorg die Rolf had bij dit herontwerp was om de educatieve waarde van het vak op een hoog niveau te houden. Het doel van de opdracht was om studenten te leren om goede samenvattingen te maken. Dat hield hij in gedachten toen hij ChatGPT introduceerde. In het eerste deel van de opdracht moesten de studenten de beste prompt voor ChatGPT vinden waarmee de hoogste kwaliteit samenvatting kon worden geproduceerd. Het tweede deel was gericht op het kritisch evalueren van de door ChatGPT gegenereerde samenvatting. En het derde deel was gericht op het synthetiseren van een onderbouwde tekst. Tijdens de drie onderdelen van de opdracht vroeg Rolf zijn studenten om feedback om zo meer te weten te komen over hun ervaringen met het gebruik van de AI.

DALL-E generated oil painting of a student who is half human half cyborg

Reactie van de studenten

Voor het grootste deel waren de studenten enthousiast en geïnteresseerd in het gebruik van ChatGPT voor de opdracht. "Er waren een paar studenten die twijfelden over het gebruik van het programma", zegt Rolf, "maar dat was een kleine minderheid die bezorgd was dat dit het standaard werkproces zou vervangen".

In het eerste deel van de opdracht reageerden studenten verbaasd op hoe goed de AI in staat was een complete samenvatting van de tekst te produceren binnen het maximum aantal woorden van de opdracht. Maar tijdens het tweede en derde deel, toen de studenten de tekst beter bestudeerden en begrepen, was er een tegenovergestelde verbazing: de studenten waren verbaasd hoeveel fouten de AI maakte. "Het grootste nadeel zijn de impliciete aannames die de AI meeneemt", legt Rolf uit. "Als een student de tekst niet zo goed kent, kunnen ze deze vooroordelen niet spotten - maar hoe meer ze de tekst kennen, hoe makkelijker ze zien hoe een AI als ChatGPT deze vooroordelen gemakkelijk in zijn output verwerkt."

Takeaways en volgende stappen

Over het algemeen is Rolf van mening dat AI en programma's als ChatGPT zullen blijven. Ondanks de nadelen, zoals de impliciete aannames en verkeerde informatie die het soms geeft, gelooft hij dat we dit soort ontwikkelingen niet zomaar kunnen negeren. We moeten actief zoeken naar de beste manieren om ze op een academisch verantwoorde manier te gebruiken. Ook in het volgende collegejaar wil Rolf ChatGPT blijven gebruiken als onderdeel van zijn vak. Hij is zich er echter van bewust dat AI zich razendsnel ontwikkelt en verandert, dus hij kan nog niet zeggen hoe dit er in de toekomst exact uit zal zien.

Al met al gelooft hij dat er veel mogelijkheden zijn voor AI in het onderwijs, in alle faculteiten en disciplines, op basis van de brede (hoewel soms gebrekkige) kennis die het biedt, en de academische vaardigheden die worden ontwikkeld bij het leren gebruiken en werken met dit type programma. Hij weet niet zeker of het veel bijdraagt aan een grondig begrip van een onderwerp (wat vaak nodig is voor filosofievakken), maar wel dat hij bijdraagt aan een algemeen begrip en zo studenten op weg kan helpen.