Ketenregie: nieuwe kennis en inzichten in de energietransitie

Originele voorbeelden die helpen de theorie voelbaar te maken
AArjan Raatgever, alumnus Ketenregie in de Energietransitie
Arjan Raatgever

De eerste editie van de opleiding Ketenregie in de Energietransitie is recent afgerond bij Erasmus Academie. Wij zijn ontzettend benieuwd wat de opleiding onze deelnemers op professioneel vlak heeft gebracht. Arjan Raatgever, alumnus van de opleiding Ketenregie in de Energietransitie, vertelt wat hem motiveerde om de opleiding te volgen.

Arjan Raatgever is adviseur en programmamanager ruimtelijke ontwikkeling en energietransitie bij TwynstraGudde. TwynstraGudde is een adviesbureau voor overheid en bedrijfsleven en actief op veel van de grote en urgente thema's van deze tijd, met kantoren in Amersfoort en Den Haag.

Waarom was je op zoek naar de een opleiding als Ketenregie in de Energietransitie?

"De energietransitie vraagt op allerlei deelonderwerpen om nieuwe vormen van samenwerking en rolverdeling tussen organisaties. Werkendeweg zoeken we uit hoe we een duurzame energievoorziening kunnen organiseren. Vanuit een adviserende rol draag ik daar dagelijks aan bij. Ik was op zoek naar state-of-the-art expertmatige inzichten, praktijkervaringen en ervaren vakgenoten om mijn kennis over samenwerking en ‘regievoering’ in de energietransitie aan te scherpen."

Waarom koos je ervoor om de opleiding te volgen bij Erasmus academie?

"Ik werd met name getriggerd door het feit dat Berenschot de mede-organisator van de opleiding was. Verder heeft de Erasmus Universiteit een goede naam in Bestuurskunde en dat woog voor mij ook mee in de aantrekkelijkheid van deze opleiding. Hoewel er uiteindelijk weinig academische betrokkenheid vanuit de universiteit bleek te zijn. Dat had ik nog wel interessant gevonden."

Hoe ben je bij ons terecht gekomen?

"Ik was op internet proactief op zoek naar cursussen over samenwerking of regie in de energietransitie."

Was het de investering waard, wat heeft de opleiding je opgeleverd?

"De opleiding was de investering zeker waard, vanwege de nieuwe kennis en inzichten over in de energietransitie die ik opdeed en in mindere mate vanwege het nieuw opgebouwde netwerk. De gebruikte praktijkvoorbeelden in de opleiding waren origineel en hielpen om de theorie invoelbaar te maken. Verder draagt het volgen van een dergelijke opleiding bij aan mijn CV. Omdat je je als adviseur geregeld bij een nieuwe opdrachtgever moet voorstellen, is een CV met actuele opleidingen op relevante onderwerpen een pre."

Waar profiteer je het meest van na afronding van de opleiding?

"Het inzetten van de opgedane inzichten in het schrijven van offertes en uitvoeren van opdrachten in de energietransitie. Met name het meer procesmatig in plaats van project- of programmamatig denken heeft geholpen om andere aanpakken bij opdrachtgevers voor te stellen.."

Zou je de opleiding aan anderen aanbevelen en zo ja, waarom?

"Ja, met name aan mensen die zich op een strategisch of managementniveau met samenwerkings- en procesvraagstukken in de energietransitie bezighouden."

Wat miste je aan de opleiding, zou je nog willen toevoegen?

"Ik had ergens verwacht dat hier ook bestuurs- en organisatiekundige inzichten (bijvoorbeeld complexiteitstheorie) vanuit de Erasmus Universiteit ingebracht zouden worden, dat was niet het geval. Dat had me nog wel waardevol geleken."

Zou je nog een opleiding bij ons volgen en zo ja, welke lijkt je interessant en waarom?

"Dat weet ik niet. Ik ben eerlijk gezegd niet zo geneigd om via onderwijsinstituten zelf naar opleidingen te zoeken, maar eerder door het zoeken op een onderwerp via Google of door een aanbeveling van een collega en kennis."

Ketenregie in de Energietransitie

De opleiding Ketenregie in de Energietransitie wordt georganiseerd in samenwerking met Berenschot Academy. De opleiding wordt gekenmerkt door het verbinden van relevante theorie met actuele praktijken van “front runners” in de energietransitie, en de eigen praktijken van de deelnemers. Tijdens de opleiding verwerk je je leerervaringen in een interventieplan voor je eigen casus, met een persoonlijke reflectie op je ontwikkeling als regisseur. In de afsluitende bijeenkomst van een dagdeel deel je je opbrengsten met jouw medecursisten en ontvangen je het certificaat.

Download de brochure hier gratis

Praktische informatie opleiding Ketenregie in de Energietransitie

startdatum:

14 september 2021

einddatum:

15 maart 2022

prijs

EUR 5950 (vrijgesteld van btw)

format

Fysiek en online onderwijs in 7 sessies