Hoe het onderwijs eruit zal zien na 15 juni

Vanaf 15 juni zijn studenten weer mondjesmaat welkom op universiteitscampussen. NRC onderzocht hoe het onderwijs er dan uit zal zien en sprak hierover ook met onze rector magnificus Rutger Engels.

Veel onderwijsinstellingen geven aan dat het onderwijs voorlopig 'blended' of 'hybride' zal zijn: een mix tussen offline en online onderwijs. Veel bestuurders van universiteiten zijn trots op de versnelde digitalisering van het onderwijs dat zich in de afgelopen maanden voltrok. Op practica na, ging het onderwijs grotendeels door: een topprestatie.

Blended onderwijs, gemengde gevoelens

Professor Engels denkt dat het blenden van fysieke colleges en online onderwijs een beweging is die je niet meer terugdraait. Maar dat is niet erg, stelt hij in het NRC. "Studenten kunnen online heel goed werkcolleges voorbereiden, waardoor de live bijeenkomsten van een betere kwaliteit zijn. Je gaat dan meer uit de werkgroepen halen.”

Hij erkent echter dat de huidige situatie veel vergt van werknemers en studenten. Onlangs werd er dan ook onderzocht hoe studenten en werknemers van Erasmus Universiteit Rotterdam zich voelen en aan welke hulp zij behoefte hebben. Studenten gaven aan een stuk somberder te zijn nu. Engels: "We weten niet zéker of dat komt door corona, maar als we deze onderzoeksresultaten vergelijken met eerdere data over het welzijn van onze studenten dan zien we toch wel een stijgende lijn als het gaat om negatieve gevoelens.” Zowel voor werknemers als voor studenten werden er daarom diverse vormen van extra begeleiding en hulp beschikbaar gemaakt.

Eerstejaars

Hoorcolleges zullen bij de meeste onderwijsinstellingen in Nederland in tot januari alleen online plaatsvinden. Alleen praktijkonderwijs en werkcolleges vinden straks weer op de campus plaats. Eerstejaarsstudenten krijgen bij Erasmus Universiteit Rotterdam straks voorrang. "Die willen we zo veel mogelijk naar de campus halen”  legt professor Engels uit. "De binding in het eerste jaar is ontzettend belangrijk."