Know thyself. Mindfulness for professionals.

CLI Fellowship van Marianne Littel
Marianne Littel

De Community for Learning & Innovation (CLI) geeft docenten van Erasmus University Rotterdam (EUR) de mogelijkheid tot het aanvragen van een fellowship. Met dit fellowship onderzoeken zij onderwijsinnovatie, of voeren zij een onderwijsproject uit.
Op deze pagina lees je meer over het CLI Fellowship van Marianne Littel (ESSB) over mindfulness voor professionals.

Stress en burn-out zijn een groeiende epidemie geworden onder studenten in de gezondheidszorg. Dit leidt tot verminderde tevredenheid met het leven en psychopathologie, evenals verminderde academische prestaties, verminderde empathie en professionaliteit en slechtere patiëntenzorg. Daarom zijn een expliciete focus op zelfbewustzijn en zelfzorg als onderdeel van de graduate training van cruciaal belang. Wanneer zorgstudenten vaardiger worden in het verkennen van hun eigen innerlijke wereld en leren om op een vriendelijke, helende manier voor zichzelf te zorgen, zal dat hun veerkracht, stressbestendigheid en vermogen om hun toekomstige cliënten te helpen vergroten. Met de CLI-fellowship zullen we de cursus "ken uzelf" ontwikkelen, waarin mindfulness en zelfcompassie worden geïntroduceerd als een middel om de gezondheid en het welzijn van de professional te behouden. Daarnaast biedt deze cursus een systematische manier om andere belangrijke gezondheidsvaardigheden te trainen, zoals aandacht, aanwezigheid, nieuwsgierigheid, mededogen en zelfregulering.

Opbrengst

De nieuwe minor is inmiddels van start gegaan met 71 studenten. De nieuwe onderwijsmethoden worden hierin toegepast. Bovendien is het onderzoek ook van start gegaan, hier zijn voorlopig 142 studenten gestart.

Onderzoeker
Dr. Marianne Littel is Assistant Professor Klinische Psychologie bij Erasmus School of Social and Behavioral Sciences.