Leeskabinet ontvangt schrijfmachine Drs. P

‘Is dit misschien iets voor uw collectie?’ Iedere bibliothecaris kent deze telefoontjes of mailtjes, en vaak is het aanbod inderdaad interessant. Soms echter maakt het hart van de bibliothecaris een sprongetje van vreugde.

Dat was deze zomer het geval, toen Rein Feenstra het Leeskabinet een foto stuurde van een oude schrijfmachine, die van Heinz Polzer alias Drs. P was geweest. Het Leeskabinet beheert sinds 2017 de bibliotheek van Drs. P, en daarvan maken ook allerlei objecten, zoals zijn reiskoffer, deel uit. Een schrijfmachine, waarop Polzer zijn versjes en liedjes heeft getypt, dat brengt het creatieve genie direct een stuk dichterbij!

Het gaat om een draagbare typemachine, van het Zwitserse merk Hermes. Het model, de ‘Hermes 2000’, werd vanaf de jaren veertig geproduceerd. Na er jarenlang op gewerkt te hebben schonk Polzer de Hermes aan Ruud Keers (1938-2014). Keers was programmamaker bij de NCRV. Hij maakte eind jaren zestig voor die omroep een drietal, licht anarchistische tv-shows samen met Polzer. Geen van de shows is bewaard gebleven – ze pasten naar verluid toch niet helemaal bij de aard van de NCRV.

Polzer en Keers werden en bleven goede vrienden. Dat blijkt ook uit de persoonlijke versjes die Polzer in twee van zijn boekjes schreef voor Keers. Deze maken ook deel uit van de schenking. En is het toeval: het Rotterdamse studentenblad waar Polzer in zijn studententijd nauw bij betrokken was droeg de naam ‘Hermes’. Al met al een waardevolle aanvulling op de Drs. P-collectie!