(Re)Searching Diversity: de podcast die een stem geeft aan inspirerende sociale wetenschappers

Diversiteit en representatie zijn essentieel om studenten in contact te brengen met de leerstof en met elkaar, en om ervoor te zorgen dat ze zich welkom, veilig en gezien voelen in het onderwijs. In dit interview vertelt Jana Vietze (universitair docent bij ESSB) over de podcast "(Re)Searching Diversity", die ze samen met andere beginnende onderzoekers lanceerde. Ze bespreekt hoe de podcast van idee tot realiteit is gekomen, waar de podcast zich op richt en hoe ze de toekomst ziet.

“Wie is er tijdens de lockdown geen podcast begonnen?”

Het idee voor de podcast ontstond tijdens de lockdown, toen Jana een manier wilde vinden om op afstand in contact te komen met haar studenten en collega's. Vaak hebben studenten geen manier om de persoon te leren kennen achter het wetenschappelijke artikel dat ze voor hun les moeten lezen. Een podcast waarin inspirerende onderzoekers vertellen over hun weg naar de academische wereld, hun onderzoeksonderwerpen en hun hoop voor de toekomst van de sociale wetenschappen, biedt studenten een beter begrip van ons beroep als academici, maar ook van onze achtergronden, zowel academisch als persoonlijk. Belangrijk is dat het een alternatieve onderwijsvorm biedt."

Representatie: de kracht van diversiteit

"Onze podcast is er onder meer op gericht om niet-traditionele wegen naar onderzoek te vertegenwoordigen; van de eerste in een familie die hoger onderwijs volgt, tot het zijn van een vrouw en een immigrant in een door mannen gedomineerd vakgebied", legt Jana uit. Door een diverse groep onderzoekers te hebben die aan de podcast werken, creëren Jana en haar collega's een omgeving die creatief en productief is, en effectief in het bereiken van hun doel. "We willen de zichtbaarheid vergroten van inspirerende sociale wetenschappers en van baanbrekend onderzoek naar etnische, culturele en migratiegerelateerde diversiteit. Toen we de podcast begonnen, vroegen we ons af: 'In het hoger onderwijs: vertegenwoordigen we momenteel de diversiteit van de steden waarin we leven; in de academische wereld, op de campus of in ons onderwijzend personeel?' Helaas: Nee!'. Dus begonnen we deze podcast met een diverse groep van vrouwen als hosts. Zij bevinden zich allemaal aan het begin van hun carrière in Duitsland en Nederland. We selecteren onze gasten door ons af te vragen: Welke verhalen worden niet genoeg verteld?"

Elke aflevering richt de onderzoeker die te gast is zich op een onderzoeksartikel dat hun onlangs heeft geïnspireerd, en verteld over eigen achtergrond en onderzoek. Tot nu toe gingen de afleveringen over onderwerpen variërend van etnische discriminatie tot welzijn en van milieurechtvaardigheid tot genderidentiteit. "Het leuke is dat de onderwerpen in deze podcast zich lenen als lesmateriaal voor veel verschillende disciplines, van pedagogische wetenschappen tot psychologie, sociologie of antropologie. We wilden studenten ook laten zien hoe wij als onderzoekers veel interesses hebben en deelnemen aan activiteiten buiten de collegezalen en universiteitsgebouwen. We willen betere mentoren zijn voor studenten van kleur, we willen gemarginaliseerde gemeenschappen betrekken bij ons onderzoeksproces, we willen transparantie en de open science-beweging bevorderen."

Takeaways uit de podcast

Jana hoopt dat de podcast haar studenten eraan herinnert dat onderzoekers mensen zijn met verhalen, passies en interesses. "Ik wil ook dat studenten een laagdrempelige, innovatieve onderwijsvorm krijgen die dichter bij de realiteit van studenten staat. Maar vooral willen we dat studenten deelnemen aan ons wetenschappelijk discours over diversiteit, en laten zien dat er vele wegen zijn om onderzoeker te worden." Voor luisteraars in het algemeen hoopt Jana dat de podcast onderzoek toegankelijker en onderzoekers meer benaderbaar maakt.

Uitdagingen en de toekomst van de podcast

Het was een technische uitdaging om met de podcast te starten. "We hadden hulp nodig met technische ondersteuning, met het projectmanagement en zaken als social media exposure." Hiervoor ondersteunde het CLI Jana en de podcast met een Teaching Innovation Project. In januari start Jana met een CLI Fellowship om de effectiviteit van de implementatie van de podcast in het onderwijs aan de EUR te evalueren. De podcast is nog steeds actief, met nieuwe gasten en nieuwe perspectieven in elke aflevering. Geïnteresseerd? Je kunt hem beluisteren via Apple Podcasts en Spotify

Meer informatie op de website van de podcast
Universitair Docent