Rolmodellen zijn tijdens de Olympische Spelen onmisbaar voor een diverse sport

Van de bijna 300 sporters die zich dit jaar kwalificeerden voor de Olympische Spelen heeft minder dan 20 een niet-westerse migratieachtergrond. Dit wijkt af van het landelijk beeld. Hoe komt dit?

Jacco Sterkenburg is bijzonder hoogleraar aan de EUR en noemt herkenbare rolmodellen als belangrijke factor. “Als een sport eenmaal wit is, blijft ie vaak wit. Omdat kinderen met een migratieachtergrond zich niet herkennen in de beoefenaars, voelen zij zich minder welkom of trekt het hen minder aan.”

Volgens hem gaat verandering op dit vlak niet vanzelf en is er om minderheden aan te trekken een bewuste interventie nodig. Lees het hele artikel in Trouw hier.

Ook RTL Nieuws wijdde op 5 augustus 2020 een nieuwsartikel aan diversiteit op de Olympische Spelen en sprak hiervoor met Jacco Sterkenburg. Het volledige artikel van RTL is hier te lezen.

Onderzoeker