Rotterdam: stad van talent

Rotterdam is dé stad voor de ontwikkeling van talent. Om talent in de schijnwerpers te zetten organiseren de Stichting Bernard Mandeville en de gemeente Rotterdam van 6 tot en met 9 juni 2016 voor het eerst de Rotterdam Talent Week. Gedurende de week zijn er diverse inspirerende bijeenkomsten, colleges, clinics en competities, met onder andere burgemeester Ahmed Aboutaleb, Feyenoord-trainer Giovanni van Bronckhorst en Conny Janssen.

Rotterdam is de stad waar talenten volop kansen krijgen en tot bloei kunnen komen. De combinatie van kennis en ondernemerschap maakt van Rotterdam een zeer innovatieve stad, een stad die graag de eerste is om een vernieuwing uit te proberen. Samen wordt ook aan de uitdagingen van de stad gewerkt.

Het programma van de Rotterdam Talent Week biedt daarnaast ruimte aan de andere gebieden waar Rotterdam talentvol in is: sport en cultuur. Vanzelfsprekend spreekt uit de programmering ook het internationale karakter van de stad. De evenementen vinden plaats op de campus van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Programma
Tijdens de officiële aftrap van de Rotterdam Talent Week op maandag 6 juni geeft Feyenoord-trainer Giovanni van Bronckhorst zijn visie over talent en talentontwikkeling. Ook is zijn stichting SV Gio - een naschools sport- en onderwijstraject voor kinderen met een leerachterstand - te gast. Ook Conny Janssen, artistiek leider van Conny Janssen Danst, gaat in op het thema van de Talent Week.

Dinsdag 7 juni staat in het teken van ondernemerschap. Op deze dag worden onder meer ondernemers en talenten aan elkaar gekoppeld tijdens de ‘Business Meets Talent’ en vindt de finale van de Rotterdam 100 plaats, een competitie voor de 100 meest getalenteerde studenten in Nederland. Daar zal burgemeester Aboutaleb een keynote speech geven over talent.

Tijdens de ‘Discover Your Talent dag’ op woensdag 8 juni kunnen jongeren hun eigen talent ontdekken, laten zien én ander talent bewonderen. Op campus Woudestein zijn er clinics en workshops op het gebied van sport, kunst en cultuur, met onder meer Codarts, oud-basketballer Francisco Elson, hockeyer Jeroen Hertzberger, bokser Nouchka Fontijn en het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

De Rotterdam Talent Week wordt op donderdag 9 juni afgesloten met de Mandeville Lezing, waarbij er een maatschappelijk eredoctoraat wordt verleend aan de Zuid-Afrikaanse mensenrechtenadvocaat Navi Pillay. Zij klom op tot rechter en Hoge Commissaris bij de VN.

Het volledige programma hier.

Over de Rotterdam Talent Week
De Rotterdam Talent Week is een initiatief van de Stichting Bernard Mandeville Stichting – waarin de Erasmus Universiteit Rotterdam, het Rotterdamse bedrijfsleven (Club Rotterdam) en het Erasmus Trustfonds zijn verenigd – en de gemeente Rotterdam. De week sluit aan bij de gezamenlijke Make it happen- merkalliantie van stad, haven en universiteit. Het geven van ruimte aan en het stimuleren en behouden van talenten is een belangrijke gemene deler van stad, universiteit en haven.

Jon de Ruijter, projectleider Rotterdam Talent Week, tel 06 83 21 11 92, E rotterdamtalentweek@eur.nl