Verbetering van het innovatie- en ondernemerschapslandschap bij de EUR - hoe verder?

De University Innovation Fellows (UIF) reflecteren op hun reis
Students throwing their caps

Ata Engin, Kashvi Goud, Kunal Rupchandani en Zofia Staszewska zijn de vier studenten die samen het University Innovation Fellows (UIF) cohort van 2022-23 vormen. Lees meer over hun ervaringen met het UIF-programma en de Silicon Valley Meetup die ze bijwoonden op Stanford.

Het UIF-programma is een design-thinking training geleid door Stanford University's Hasso Plattner Institute of Design (d.school). Na de opleiding van drie maanden krijgt elk cohort de rest van het academische jaar de tijd om bij te dragen aan het innovatie- en ondernemerschapsecosysteem van hun universiteit en om andere studenten in staat te stellen om change makers te worden en bruggen te slaan tussen verschillende belanghebbenden.

UIF-design thinking training: expectations versus reality

Van de vier fellows begon elk van hen met een ander begrip van design thinking - één fellow was bekend met de term maar wist niet echt wat het betekende, terwijl de andere zelf design thinking workshops had gefaciliteerd. Daarom ervoeren ze de Stanford-training allemaal anders. Ze beseften samen hoe belangrijk het was om in contact te komen met alle studenten en belanghebbenden die betrokken zijn bij het innovatie- en ondernemerschapsecosysteem van de EUR. Ze benadrukten de prototypefase van het design thinking-proces, en hoe dit hen hielp om relevante stakeholders met elkaar in contact te brengen. "Wanneer je een eindproduct of dienst voor een gebruiker probeert te leveren, is het cruciaal om je aannames te testen en prototypes te gebruiken als een manier om deze aannames wel of niet te valideren. Het is een nuttige vaardigheid die we tijdens de training hebben geleerd, maar die ook op zoveel andere dingen in het leven kan worden toegepast", is de gezamenlijke ervaring.

Ata, Kashvi, Kunal, and Zofia at Stanford

De Silicon Valley Meetup op Stanford

Een onderdeel van het UIF-programma is de Silicon Valley Meetup. Hier komen UIF-cohorten van universiteiten van over de hele wereld samen om deel te nemen aan workshops, inzichten te delen in wat zij op hun universiteiten hebben geïmplementeerd en waaraan zij hebben gewerkt, en om in contact te komen met nieuwe mensen en perspectieven. Toen ze met de andere studenten spraken, realiseerden ze zich dat veel projecten die aan andere universiteiten werden opgestart, al zijn geïmplementeerd op onze universiteit. "Ik denk dat de volgende stap voor de universiteit is om deze initiatieven van een studentenniveau naar een universiteit breed niveau te tillen en de doelstellingen ervan onderdeel te maken van hun agenda", was het advies. Uit de interacties met andere studenten vonden ze ook een andere sleutel tot succes om zichzelf te positioneren binnen het ecosysteem van hun respectieve universiteit. "Een sterke samenwerking tussen faculteitsleden en UIF-cohorten is cruciaal voor succes. Hierop voortbouwend kunnen samenwerkingen met andere universiteiten, zoals technische universiteiten zoals de TU Delft, de initiatieven van studenten versterken en meerdere perspectieven combineren die afkomstig zijn van verschillende soorten universiteiten."

De workshops varieerden van onderwerpen als het intuïtief vinden van leiderschapskwaliteiten (Embodied Leadership) tot het stellen van doelen en een visie voor jezelf (You Need a Manifesto). Alle Fellows gaven aan dat ze wensten dat er meer tijd was om de workshops uit te proberen. Ze bewonderden ook de passie die elke workshopbegeleider had voor hun onderwerp - hierdoor werden workshops waarvan ze dachten dat ze niet interessant zouden zijn, het hoogtepunt van hun reis.

Het werk van de fellow's en de opbrengst voor EUR

Na terugkomst van de Silicon Valley Meetup zijn de Fellows geïnspireerd en gemotiveerd om het laatste UIF-cohort van EUR voor nu, met een goed gevoel af te sluiten. Samen met Students-for-Students (S4S) zijn ze bezig om twee workshops te organiseren waarin de inzichten en opgedane kennis tijdens hun fellowship worden gedeeld, om zo de kennis binnen de EUR studenten community te verspreiden.

Houd de CLI-website en onze sociale media in de gaten, vooral onze Instagram (@s4s_cli) om meer te weten te komen over de evenementen die S4S in samenwerking met het UIF-cohort voor het einde van het academisch jaar zal organiseren!

📆 S4S Networking Lunch
Introductie van de projecten en ideeën van de University Innovation Fellows (UIF), ontmoet en maak de verbinding met medestudenten voor eventuele samenwerkingen.
Datum: Vrijdag 12 mei 2023
Tijd: 12:00 - 14:00
Locatie: Education Lab, ingang naast Polak Building.
Meld je aan via: link.

📆 UIF x S4S | Let's Talk about Money | Finance event
Dit evenement wil het onderwerp geld de-stigmatiseren. Een interactief evenement met gastsprekers en met jou als aanwezige. Gesprekken rond financiën, geld vanuit verschillende aspecten, financiële uitdagingen en de gevolgen daarvan, en praktische informatie voor studenten.
Meld je aan via: link.