Workshops

Kennismaking Onderzoekend Leren in Expeditie Moendoes

Expeditie Moendoes is een spel waarmee leerlingen in twee uur tijd kennismaken met de essentie van wetenschappelijk onderzoek. Twee studenten van de Erasmus Universiteit begeleiden dit spel in de klas: een leuke en leerzame introductie op wetenschap en onderzoekend leren.

Het is raadzaam een leerkracht hierbij aanwezig te laten zijn om bekend te raken met de spelwijze. Het exemplaar van het spel waarmee gespeeld wordt blijft achter op school.

Overzicht en kosten

Aantal deelnemers:

20

Duur:

2 uur

Kosten:

125 euro exclusief reiskosten van de twee studenten.

 

Verdiepende workshops of leerlijn

Kies 1 of meer van de 2 uur durende workshops op eigen locatie. Let hierbij op dat zowel de rechten- als psychologieworkshop bestaan uit 2 lessen die niet van elkaar gescheiden kunnen worden. Bij de overige workshops is dit mogelijk afhankelijk van de voorkennis en het niveau van de leerlingen. Het aantal leerlingen dat kan deelnemen is 15. Als er meer leerlingen zijn is het aan te bevelen om twee workshops te nemen. Er zullen dan, voor hetzelfde onderwerp, ook twee student-docenten komen. Ook deze workshops hebben een opbouwende leerlijn. De volgorde van de workshops, zoals hieronder vermeld, geeft tevens de leerlijn aan. 

  • Rechten – Geen kinderspel 1 & 2 (2 x 2 uur):

    Leerlingen maken kennis met de rechten uit het Kinderrechtenverdrag. Aan de hand van verschillende casussen kruipen zij in de huid van ‘rechter’ of ‘ advocaat’ en leren ze een standpunt in te nemen en deze te verdedigen en de argumenten van een ander objectief te beoordelen. In de tweede les wordt ingegaan op het recht op een eigen mening, een specifiek kinderrecht. Leerlingen voeren een kwalitatief onderzoekje uit met de vraag: ‘Hoe ziet de ideale school eruit?’ Daarbij leren ze coderen: een techniek die onderzoekers toepassen om een grote berg aan informatie te ordenen. Samen komen de leerlingen tot een plan voor de ideale school.
  • Filosofie - Geloof in de waarheid:

    Aan de hand van de begrippen “geloof”,  “kennis” en “waarheid” krijgen leerlingen een introductie in universitair denken en handelen. Aan de hand van een gedachtenexperiment leren kinderen wanneer is de waarheid ook echt waar is. 
  • Filosofie - De empirische cyclus:

    In deze workshop wordt het fundament gelegd voor het stappenplan van onderzoek doen: de empirische cyclus. De leerlingen bestuderen oude filosofische onderzoeken van Plato en ontdekken zelf hoe deze onderzoeken het startpunt zijn geweest voor de hedendaagse empirische cyclus.
  • Economie - Geld van papier:

    Hoe werk je in de wetenschap vanuit een probleem naar een oplossing volgens de onderzoekscylus? De leerlingen starten hun ontdekkingstocht naar het ontstaan van papieren geld in China rond het jaar 800, het begin van een gouden tijd. Aan de hand van actie-onderzoek ontdekken ze voor welk probleem papieren geld de oplossing is. 
  • Economie - Hoeveel ben ik waard:

    Hoe wordt de prijs van producten bepaald? En wat maakt dat de minister-president meer verdient dan een vuilnisman? De leerlingen ontdekken dat prijs wordt bepaald door vraag en testen in de klas hoe dit eruit ziet in de praktijk. 
  • Geneeskunde - Van kwakzalverij tot wetenschap:

    Als we ziek zijn, gaan we even langs de dokter en krijgen we een pilletje. Binnen een week lopen we weer te voetballen. Normaal toch? Tot voor kort helemaal niet! In de geneeskunde is onderzoek doen heel belangrijk, allereerst om de ziekte van de patiënt vast te stellen, maar belangrijker nog om te controleren of de behandeling wel werkt. De leerlingen gaan zelf aan de slag met zo’n onderzoekje om vast te stellen hoe we mensen beter kunnen maken. Door heel veel onderzoek weten we nu steeds beter hoe we mensen beter kunnen maken. 
  • Geneeskunde - Placebo effect:

    Een belangrijke onderzoeksmethode in de geneeskunde om te ontdekken of een medicijn werkt is om twee groepen net elkaar te vergelijken, de experimentele groep en de controle groep. Leerlingen leren dat er meerdere oorzaken kunnen zijn dat patiënten zich beter voelen dan werkende medicijnen. Zij ontdekken wat het placebo effect is en hoe dit de wetenschap beïnvloedt. 
  • Psychologie – Wie ben ik? 1 & 2 (2 x  2 uur)

    in deze workshop ontdekken leerlingen meer over het begrip ‘persoonlijkheid’. Leerlingen worden zich bewust van de verschillen tussen mensen op basis van persoonlijkheid en maken kennis met de belangrijkste theorieën t.a.v. persoonlijkheid. Aan het einde van de tweede les hebben zij meer inzicht in hun eigen persoonlijkheid door middel van een kleine persoonlijkheidstest (aangepast aan de leerlingen). 

Kosten per workshop

Aantal deelnemers:

15 leerlingen

Duur:

2 uur

Kosten:

225 euro

 

Wetenschapsknooppunt