Mobiliteit is verantwoordelijk voor een groot deel van de CO2-uitstoot van deze universiteit. Daarom werkt de Erasmus Universiteit Rotterdam hard aan het verduurzamen van de mobiliteit van haar medewerkers en studenten. EUR stimuleert medewerkers en studenten, door middel van een duurzaam mobiliteitsbeleid, om bewuste, geïnformeerde en bij voorkeur duurzame vervoerskeuzes te maken, zoals openbaar vervoer en fiets.
Een belangrijk deel van de CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door het reisgedrag van medewerkers en studenten. Om deze uitdaging aan te gaan, heeft de universiteit zich onlangs aangesloten bij het Rotterdam Climate Accord, waarin is afgesproken om de CO2-uitstoot door personenvervoer in 2030 met ten minste 50 procent te verminderen ten opzichte van 2016. In 2022 en 2023 hebben we het duurzame mobiliteitsplan voor medewerkers herzien, waarbij we het openbaar vervoer en de fietsregeling hebben uitgebreid en tegelijkertijd de parkeertarieven hebben verhoogd (zie onderstaande details). Dit bijgewerkte mobiliteitsplan draagt bij aan de duurzaamheidsambities van de EUR om de koolstofvoetafdruk van de universiteit te verkleinen.
Verder wordt de zero-emissie zone in Rotterdam uitgebreid met campus Kralingse Zoom, het gezamenlijke terrein van de Erasmus Universiteit en Hogeschool Rotterdam. Deze uitbreiding is het resultaat van de samenwerking tussen de twee onderwijsinstellingen en de studenten van het project City Logistics Living Lab. De toevoeging van de campus aan de zero-emissie zone is een belangrijke stap, zeker nu Rotterdam zich voorbereidt op de invoering van de zone in 2025, waarbij alle nieuwe bestel- en vrachtwagens in de stad emissievrij moeten zijn.

Woon-werkverkeer
EUR wil haar medewerkers en studenten bewust maken van de gevolgen van elke vervoerskeuze: dat fietsen en lopen niet alleen goed zijn voor de gezondheid, maar ook voor het milieu; dat het openbaar vervoer een duurzaam vervoermiddel is en vaak een goed alternatief voor de auto. Met de auto naar EUR is natuurlijk een optie, maar dit leidt tot kosten - die gebruikers (grotendeels) zelf moeten betalen.
Op ons werknemersportaal moet elke werknemer van EUR aangeven met welk vervoermiddel hij of zij naar EUR reist en met welk vervoermiddel hij of zij een zakenreis maakt.
- Oplaadpunten voor elektrische voertuigen in de fietsenstalling voor e-bike of e-scooter;
- Fietsenmaker: In Polak Building op de campus is een fietsenmaker waar studenten en medewerkers terecht kunnen voor reparaties en onderhoud aan- of de aanschaf van een (elektrische) fiets;
- Er zijn verschillende stands op de campus voor elektrische gedeelde scooters.
- Er zijn drie openbare fietspompen beschikbaar op campus Woudestein.
- In 2023 is ook de fietsregeling van EUR uitgebreid. De fietsregeling houdt in dat als medewerkers een fiets, e-bike of elektrische scooter kopen die ze gebruiken voor (een deel van) hun woon-werkverkeer, EUR de helft van de aanschafprijs vergoedt tot een vastgesteld maximum. In het verleden gold deze regeling alleen voor werknemers die langer dan een jaar in dienst waren, maar nu kunnen alle werknemers direct na de proeftijd aanspraak maken op vergoeding.
- De campus is gemakkelijk bereikbaar met de metro, tram of bus.
- EUR-medewerkers die met het openbaar vervoer naar het werk reizen, krijgen verschillende voordelen. Er is geen bovengrens meer aan het bedrag dat per medewerker via de OV-regeling kan worden ontvangen.
- Ook kunnen medewerkers op werkdagen hun NS-Business Card gebruiken voor zakelijke ritten met de OV-fiets en hun eigen fiets gratis stallen bij het station.
- Er is een OV-kaartoplaadpunt op de campus, zodat medewerkers en studenten hun OV-kaart (kaartjes en abonnementen) gemakkelijker kunnen beheren.
- Om woon-werkverkeer met de auto te ontmoedigen, is de belastingvrije kilometervergoeding niet verhoogd van € 0,19 naar € 0,23. Dit besluit is genomen in samenwerking met het College van Bestuur (CvB) en de Erasmus Raad voor de Arbeid (ELC).
- Werknemers die met de auto naar het werk gaan, kunnen alleen belastingvrije kilometervergoeding krijgen tot 30 km reizen (enkele reis).
- Vanaf 1 januari 2024 is het parkeertarief voor werknemers met 50 cent verhoogd. De gratis parkeerdagen voor werknemers bestaan niet meer.
- Om het gebruik van elektrische voertuigen aan te moedigen, zijn er 22 elektrische oplaadpunten voor elektrische auto's in onze Plaza Parking.
Dienstreizen
Van alle soorten vervoer heeft zakelijk vervoer per vliegtuig, naast woon-werkverkeer, het grootste percentage CO2-uitstoot in de voetafdruk van de EUR.
- Voor internationale reizen is het beleid sinds 2023 om te kiezen voor vervoer per trein tot een afstand van 700 km of een reistijd van 8 uur vanaf Rotterdam Centraal Station.
- Als de bestemming verder is dan 700 km of de reis langer duurt dan 8 uur, hebben ze de mogelijkheid om te kiezen, maar reizen per trein heeft altijd de voorkeur.
- Als men kiest voor reizen per vliegtuig, dan geven we waar mogelijk de voorkeur aan rechtstreekse vluchten, tenzij het prijsverschil te groot is (1,5 x ticketprijs) en compensatie van CO2-uitstoot sterk wordt aangemoedigd.
- Vanaf begin 2025 hebben we een verplichte reisagent voor alle buitenlandse zakenreizen van EUR. Diversity Travel, dat een online tool en een full-service team aanbiedt om onze medewerkers te helpen bij het boeken van reizen, biedt duurzame reisopties binnen de voorwaarden van het EUR reisbeleid voor buitenlandse zakenreizen, zoals reizen per trein in plaats van per vliegtuig voor zakenreizen onder de 700 kilometer. Tijdens het boeken hebben onze medewerkers ook direct inzicht in de CO₂-uitstoot van de reisoptie.