Apply-a-theory-quiz

Een werkvorm van ESHCC docent Julian Schaap waarin hij studenten theorieën laat toepassen op real-life situaties.

In veel vakken leren studenten over theorieën of perspectieven om verschijnselen te verklaren, maar het blijft lastig die in praktijksituaties toe te passen. In deze werkvorm gebruikt de docent videofragmenten om hiermee te oefenen. 

Doel van de activiteit
Assess | Kennis uitwisselen | Reflecteren
Wanneer
Tijdens het lesmoment | Voorafgaand aan lesmoment
Waar
Hybride | Offline | Online
Tijdsduur
< 30 minuten| < 60 minuten
Groepsgrootte
Small | Medium | Large
Materialen

Zoom, MS Teams, Mentimeter, Socrates, Feedback Fruits

Stap 1

Zoek een aantal videofragmenten (bijvoorbeeld op YouTube) van situaties uit de praktijk waarop de perspectieven die je behandelt in jouw college toegepast kunnen worden. 

Stap 2

Laat de video's aan de studenten zien in de plenaire sessie. 

Stap 3

Vraag de studenten welke theorie zij zouden toepassen om de situatie in de video uit te leggen. Je kunt hiervoor de polling optie in Zoom gebruiken of een meerkeuzevraag aanmaken in Mentimeter. 

Stap 4

Laat de antwoorden van de studenten zien en bespreek deze. Vraag de studenten waarom zij voor een bepaalde theorie hebben gekozen en hoe ze deze zouden toepassen. 

Deze werkvorm is aan teachEUR toegevoegd door ESHCC docent Julian Schaap.  De studenten in zijn les waren erg enthousiast over deze onderwijsvorm. Ondanks de groepsgrootte (>50) lieten studenten graag weten wat ze dachten en waarom ze twijfelden. Door de real-life toepassing van theorieën kwamen die tot leven, waardoor de studenten meer vertrouwen kregen in het gebruik ervan om het dagelijks leven te begrijpen - een kerndoel van het vak.

Heb je behoefte aan meer informatie neem dan contact op met Julian Schaap.

Variant

In plaats van in de les kun je de studenten de video's ook voorafgaand aan de les laten bekijken. Gebruik de Feedbackfruits tool Interactive Video om meerkeuzevragen toe te voegen aan de video en zo de studenten te vragen welke theorie zij zouden toepassen op de situatie in de video. Je kunt ook een discussie aan de video toevoegen waarin studenten kunnen toelichten hoe zij de theorie zouden toepassen op de video. Vervolgens kun je in de les de antwoorden van de studenten in meer detail bespreken. 

Voorbeeld

Bij deze video die Julian in een van zijn colleges gebruikte, moesten studenten aangeven welk van deze drie theorieën (over hoe consumenten omgaan met cultuurproducten) het meeste van toepassing waren en waarom:

  • de uses and gratifications theory;
  • de encoding/decoding theory;
  • de reception theory.

In dit voorbeeld bleken de laatste twee theorieen het populairst om te gebruiken. 

Je vindt hier suggesties voor tools en materialen die je kunt gebruiken bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit (EUR of EMC) over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.

Gebruik MS Teams of Zoom voor een online of hybride meeting en Mentimeter om studenten vragen te laten beantwoorden. Een alternatief is de interactive video tool in Feedbackfruits gebruiken, daarmee kun je vragen bij een video stellen en een discussie openen. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen