Positief roddelen is een werkvorm om actief luisteren van studenten te stimuleren. Je kunt de werkvorm gebruiken om studenten kennis met elkaar te laten maken of door kennis uit te laten wisselen. In verschillende rondes wisselen de studenten informatie met elkaar uit door op een positieve manier over elkaar of de inhoud van te 'roddelen'.
- Doel van de activiteit
- Kennis uitwisselen | Kennismaken met elkaar
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment
- Waar
- Offline
- Tijdsduur
- < 10 minuten
- Groepsgrootte
- Small
- Materialen
Pen en papier, post it's
Stappenplan
Stap 1
Presenteer de vraag aan de studenten
Stap 2
Geef de studenten denktijd en laat hen hun antwoord opschrijven. Vergeet studenten niet te vragen om hun naam op het papier te schrijven.
Stap 3
Ronde 1: de studenten roddelen niet in deze ronde, maar vertellen in tweetallen aan elkaar wat zij op hun eigen papier hebben opgeschreven. Aan het eind van de ronde geven de studenten hun papier aan elkaar.
Stap 4
Ronde 2: iedereen zoekt een nieuw tweetal en vertelt aan zijn nieuwe maatje wat op het papier staat (wat dus de vorige student heeft opgeschreven). Omdat nu iedereen over iemand anders praat, wordt er geroddeld. Aan het eind van de ronde wisselen de studenten weer van papier.
Stap 5
Herhaal deze ronde zo vaak als je wilt.
Tip 1
Gebruik een timer zodat voor iedereen duidelijk is hoelang de ronde duurt.
Tip 2
Geef van te voren aan hoeveel rondes er zullen plaatsvinden.
Tip 3
Leg van te voren duidelijk uit wat de werkvorm is en benoem dat studenten actief naar elkaar moeten luisteren.
Pen en papier / post it's
Je vindt hier suggesties voor tools en materialen bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.
