Hard decisions

Met deze werkvorm worden studenten uitgedaagd om af te wegen, keuzes te maken en prioriteiten te stellen. Ze kennen waardes toe in punten, geld, sterren of wat past bij jouw inhoud en krijgen daardoor meer inzicht in het wegen van diverse belangen, het innemen van verschillende standpunten en het nemen van beslissingen. Deze werkvorm kun je goed gebruiken bij (ethische) dilemma's waarbij verschillende variabelen een rol spelen. Hij is heel geschikt voor het inventariseren en activeren van voorkennis, aan de hand van het voorbereidende werk dat studenten moesten doen. Na afloop kan de werkvorm gebruikt worden om de inhoud op een dieper niveau te verwerken.

Doel van de activiteit
Activeren voorkennis |
Assess |
Kennis uitwisselen
Wanneer
Tijdens het lesmoment
Waar
Hybride |
Offline |
Online
Duur
< 10 minuten |
< 30 minuten
Groepsgrootte
Small |
Medium |
Large
Materialen

Tricider, Mentimeter, flipover, sticky notes, stiften

Stap 1

Bepaal de elementen waar studenten uit kunnen kiezen, zoals kenmerken, te nemen stappen, mogelijkheden, etc. Bepaal ook de waarde die verdeeld moet worden en het budget.

Stap 2

Laat de elementen zien en licht eventueel toe. Vertel ook hoeveel budget ieder heeft.

Stap 3

Geef alle studenten denktijd om te noteren hoe zij hun budget zouden verdelen. 

Stap 4

Vraag de studenten naar hun antwoorden (bv. enkele studenten het woord geven, hand opsteken wie ‘…’ op nummer 1 had gezet, in tweetallen het lijstje uitwisselen en ruimte geven om aan te passen).

Stap 5

Afhankelijk van de fase van de les ga je nu dieper in op de elementen of rond je de les af.

  • Variant 1

    Laat studenten in tweetallen het budget verdelen.

    Variant 2

    Als de elementen allemaal dezelfde waarde hebben, kan je bijvoorbeeld de online tool Tricider gebruiken en iedere student (bv.) 3x laten stemmen. Hiermee kom je op de prioriteiten van de hele groep.

    Voorbeeld

    Je bent verantwoordelijk voor het watermanagement in een dorp. Je budget is 15 euro. Dit is wat elementen in het dorp kosten:

    • Drinkwater – 5
    • Sanitaire voorzieningen – 2
    • Economie/Industrie – 3
    • Energie – 3
    • Ecologie - 5
    • Landbouw – 5
    • Transport – 5
    • Recreatie - 2

    Vraag: hoe verdeel jij je 15 euro om doel x te bereiken? Waarom kies je hiervoor?

    Of: je hebt 200 euro budget en er zijn 6 elementen tussen de 40 en 80 euro om het geld over te verdelen. Hoe verdeel jij het geld over de elementen en waarom maak je die keuzes?

  • Je vindt hier suggesties voor tools en materialen die je kunt gebruiken bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit (EUR of EMC) over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.

    Online

    Offline

    • Flipover, sticky notes, pennen en stiften. Elk element op een flap noteren. Studenten lopen rond en plakken een post-it of schrijven hun naam bij de elementen die zij kiezen.