De werkvorm 'Ik heb gehoord dat' is een interactieve manier om studenten actief te betrekken bij het verwerken en delen van kennis. Door middel van samenvattingen en hervertellingen leren studenten niet alleen de kern van de theorie te begrijpen, maar ook om effectief te communiceren en kritisch te luisteren. Deze werkvorm bevordert begrip, samenwerking en de ontwikkeling van presentatie- en luistervaardigheden.
- Doel van de activiteit
- Activeren voorkennis | Kennis uitwisselen
- Wanneer
- Tijdens het lesmoment | Voorafgaand aan lesmoment
- Waar
- Offline
- Tijdsduur
- < 30 minuten
- Groepsgrootte
- Small | Medium
Stappenplan
Stap 1
Voorafgaand aan het lesmoment: Je geeft iedere student een onderwerp mee om hiervan de theorie samen te vatten op een half A4. Zorg ervoor dat de onderwerpen goed verdeeld zijn over de lesstof.
Stap 2
Deel de groep op in subgroeppen van 3 personen, A, B, C
Stap 3
Student A leest/vertelt aan B zonder onderbrekingen zijn samenvatting. C luistert niet (oren bedekt).
Stap 4
Student B vat het verhaal van student A samen voor student C. Dit bevordert het actief luisteren en de herverwerking van de informatie.
Stap 5
Student C luistert naar student B en kan 1 open vraag stellen aan student A over de theorie. Dit stimuleert kritisch denken en begrip.
Stap 6
De subgroep evalueert de kwaliteit van de samenvatting en vraag.
Stap 7
Per subgroep wordt gewisseld van rol voor een nieuwe samenvatting van de theorie.
