Luister, stop, vergelijk

Zoek je een snelle manier om je studenten tijdens een vol college toch de kans te geven om de uitleg actief te verwerken? Las na een stuk uitleg een korte onderbreking in waarin studenten hun aantekeningen met elkaar kunnen vergelijken en corrigeren.

Doel van de activiteit
Kennis uitwisselen |
Samenvatten / afronden
Wanneer
Tijdens het lesmoment
Waar
Offline |
Online
Duur
< 30 minuten |
< 60 minuten |
> 60 minuten
Groepsgrootte
Small |
Medium |
Large
Materialen

Zoom, Teams

Stap 1

Start met het uitleggen van deze werkvorm. De lesstof wordt uitgelegd in blokken van 10-15 minuten en bij ieder blok luisteren studenten aandachtig. Geef aan of ze al tijdens de uitleg aantekeningen mogen maken van de belangrijkste punten die ze horen, of daar achteraf de tijd voor krijgen. Na afloop van ieder blok is er tijd om gemaakte aantekeningen te vergelijken met een medestudent.

Stap 2

Start met het eerste blok van je college en laat de studenten luisteren.

Stap 3

Stop na 10 tot 15 minuten de instructie en geef je studenten de tijd om individueel hun aantekeningen van de belangrijkste punten (af) te maken.

Stap 4

Laat de studenten hun aantekeningen vergelijken in duo's. Dit kan bijvoorbeeld door ze te vragen om de beurt een belangrijk punt op te noemen. Studenten controleren elkaar en noteren correcties en aanvullingen in hun eigen aantekeningen.

Stap 5

Herhaal deze stappen voor ieder blok van je college. 

    • Als je studenten vraagt om aandachtig te luisteren zonder aantekeningen te maken én ze laat weten dat daar later tijd voor is ingeruimd, geeft dat rust. Je stimuleert ze om beter te luisteren en na afloop eenvoudig de hoofdpunten te bepalen. 

    • Door deze opdracht vooraf aan te kondigen breng je je studenten in een actieve luistermodus. Dit kun je nog gerichter maken door je publiek een vraag of aandachtspunt mee te geven om op te letten.
  • Je vindt hier suggesties voor tools en materialen die je kunt gebruiken bij deze werkvorm. Het is vaak mogelijk om andere tools te gebruiken. Wend je tot het Learning & Innovation team van je faculteit (EUR of EMC) over de beschikbaarheid en het toepassen van online en offline tools.

    Online

    Laat studenten hun aantekeningen vergelijken en bespreken door hun scherm te delen in breakoutrooms in Zoom of MS Teams.